Emil inledde med att vinna duelltävlingen i Falun. Två förare, ett varv – utslagning.
– Vi körde ett tidskval och de sex snabbaste gick vidare, berättar Emil.
Därefter väntade 8-del, kvartsfinal, semifinal och final. Fyra heat och Öhman vann samtliga.
– Det fungerade bra.
Gillar du duelltävlingar?
– Jag föredrar vanlig cross men det är kul för publiken. Som förare gäller det att inte göra några misstag, den finns ingen chans att reparera när det bara är ett varv.
Dagen efter var det "vanlig" skotercross. Emil noterade placeringarna 1–2–1 i de tre kvalheaten, det betydde att han gick till final som kvaletta och fick välja spår.
Men det räckte inte?
– Nej, Petter Nårsa var snabbast iväg. Han är verkligen startsnabb.
Finalen kördes i tolv varv.
– Jag tror var var ikapp och förbi på det tredje. Sedan fick jag en lucka. Det är en klar fördel, så kan jag hålla koll och välja spår.
Emil vann säkert före Petter Nårsa, Moskosel.
Hur var banan?
– Andra dagen var den ganska sönderåkt och mycket tuffare. Men det är ganska normalt, säger Emil Öhman.
Men Älvsbyföraren hade inga större problem.
Både skotern och föraren, Emil alltså, visade fin form.
Gör det att du grämer dig extra mycket för det snöpliga slutet i VM-finalen på hemmaplan?
– Visst. Allting kändes bra inför VM-finalen. Jag hade alla förutsättningar att lyckas inför hemmapubliken – det visades sig ju nu också.
Det är fina prispengar i Clash of Nations?
– Men det går ändå inte upp mot en VM-finalen. Det är ju titlarna man vill ha. Speciellt när VM kördes i Älvsbyn.
Karriären är nästan över för Emil Öhman. Kvar är bara stadioncrossen i Kalix och SM-finalen i Arvidsjaur.
– Nu ska jag ha kul de tävlingar som är kvar, säger Emil Öhman.
Men i bakhuvudet finns ändå startkraschen i VM-finalen i Älvsbyn – den tävling han helst ville vinna.