Efter de sex fartsträckorna var Brage 12 sekunder efter vinnaren NMS Bodens Lasse Johansson.
- Det blev bättre och bättre. Hade jag fått köra ett varv till så hade jag kanske haft chansen, sa Brage.
Kanonrundan kördes nu för 53:e gången och NMS Boden hade förlagt start och målgång på Peabtravets publikplatser den här gången.
Sex fartsträckor
Därifrån kördes sedan sex fartsträckor på kronans grusvägar i Bodens utkanter.
Förutsättningen för att Brage Lundmark och hans kartläsare Sofie Lundmark skulle nå DM-tecknet var också given.
De var helt enkelt tvungna att vara före Lasse Johansson i mål.
- Det här var sjunde och sista deltävlingen i DM. Jag hade två segrar på vägen hit medan Lasse hade tre segrar, förklarade Brage Lundmark. Det var i dag det skulle avgöras.
Snabbare än Brage
Någon riktig segerchans hade inte Piteföraren.
Vinnande Lasse Johansson var snabbare än Brage på fem av
de sex fartsträckorna.
- Det är svårt att ta honom på hemmaplan. Bilen har gått bra men det här var första sommartävlingen för mig och jag var lite "rattrostig", förklarade Brage.
Som inte verkade alltför besviken över andraplatsen och som redan nu har planer för nästa säsong.
- Det är klart att jag gör ett nytt försök i DM men annars är det Sverigeserien jag tänker satsa på. Jag var trea där i fjol och det var en merit som smäller högt.
Sverigeserien är ju vårt SM och det är bara att hoppas att etapperna inte ligger alltför långt söderut.
Räcker inte till
Trea i VOC-klassen för B-förare slutade Erik Wiklund, Piteå MS med kartläsare Inger Lundberg.
Slagen av vinnande Göran Ahlström NMS Boden med dryga halvminuten.
- Vi kör i licensklassen under Brage Lundmark så mot honom räcker vi inte till.
- Jag har en ny bil för året och jag börjar bli kompis med den nu. Kanonrundan har varit en fantastiskt fin tävling med roliga vägar att köra på, sa Erik.
Rallysprint i höst
Hans kartläsare Inger Lundberg är i farten redan kommande helg. Då kör hon rallycross.
- Det är, trots allt litet roligare att köra själv, sa hon.
För Erik Wiklund väntar närmast en rallysprint i höst. Sedan blir det vintertävlingar.
I mars körs det en tävling på Peabtravets isade bana.
- Det känns lockande då kommer jag tillbaka, lovade Erik Wiklund.