Cyklar pĂ„ NĂŒrnburgring - med en bragdmedaljör

CYKLING. Det krĂ€vdes tvĂ„ utflyttade Arvidsjaursbor för att förmĂ„ bragdmedaljören Torgny Mogren att göra comeback. Men inte pĂ„ skidor utan i cykelsadeln.Till helgen cyklar han en 24-timmarstafett pĂ„ anrika racerbanan NĂŒrburgring i Tyskland tillsammans med bröderna Michael Åhman och Magnus Linnaeus.

Arvidsjaur2006-09-12 00:00
Allt började med att storebror Michael upptÀckte att det kördes ett cykellopp pÄ den tyska racerbanans legendariska Nordslinga.

- Som motorsport- och cykelentusiast sĂ„ var det ju den ultimata kombinationen.

"Idiotprojektet"

Snabbt var lillebror Magnus, Àn mer idog cyklist, med pÄ noterna. Magnus kunde dessutom plocka med sig elitcyklisten Björn Gannsjö (under Ätta timmar pÄ VÀtternrundan) i laget. Nu behövdes bara en fjÀrdeman.

- DĂ„ tyckte vĂ„r chefredaktör att jag kunde skriva om "idiotprojektet" i vĂ„r tidning. Det kanske lĂ„ter konstigt med cykel i en biltidning, men faktum Ă€r att Tour de France startades och drevs av en biltidning i mĂ„nga herrans Ă„r, sĂ€ger Michael som arbetar pĂ„ Auto Motor & Sport.

Tidningen hade knappt kommit ut innan aspirant nummer ett hörde av sig: Torgny Mogren, dubbel vÀrldsmÀstare pÄ 5-milen och bragdmedaljör 1993.

"Tokavundsjuk"

- Det verkar lagom galet, tyckte Torgny som behövde en morot för att komma igĂ„ng med trĂ€ningen igen.

- Nu blir Johan (Piribauer) tokavundsjuk nĂ€r han fĂ„r veta att jag ska köra i samma stafettlag som Mogren, konstaterade Magnus.

Allt detta hÀnde för precis ett Är sedan - och nu till helgen Àr det dags. Med tiden har "idiotprojektet" vuxit, nu har tidningen tvÄ lag - de enda svenska som stÀller upp - och medlemmarna har genomgÄtt diverse tester och trÀningslÀger pÄ vÀgen mot 24-timmarsloppet.

- Vi Ă€r nĂ„gra som kört bil runt Nordslingan. Men aldrig riktigt begrundat hur fruktansvĂ€rt kuperad den Ă€r, berĂ€ttar Michael.

Banan byggdes som ett ALU-projekt (!) i det fattiga Eifel-omrÄdet i vÀstra Tyskland under 1920-talet.

För farlig

Den skulle i första hand tjÀna som testanlÀggning för den framvÀxande tyska fordonsindustrin.

Den blev ocksÄ tÀvlingsbana, men efter Niki Laudas krasch (nÀr han höll pÄ att brÀnnas till döds) ansÄgs banan för farlig för Formel 1.

I dag anvÀnds den Äter som testanlÀggning, för standardbilstÀvling och för "friÄkning" (det kostar 12 euro per varv).

Banan mÀter drygt 20 kilometer och förutom 177 kurvor finns hÀr inte en meter som Àr platt.

- Den kallas "Det gröna helvetet" och beskrevs en gĂ„ng som "22 kilometer tarmvred", berĂ€ttar Michael.

För cyklisterna vÀntar kraftfulla stigningar - upp till 16 procent - och hisnande utförskörningar.

- Förra Ă„ret noterades en cyklist för 104 km/h i en utförsbacke. I mörker...

CykeltÀvlingen ingÄr som en del i en tredagars idrottshelg med löpning, racercykel, mountainbike och rullskridskor. Runt 12 000 deltagare stÀller upp.

- Men det Ă€r inte mĂ„nga som har en bragdmedaljör med i laget, sĂ€ger Magnus.

Fotnot: Mer om tÀvlingen finns pÄ http://www.rad-am-ring.de. Och mer om de svenska lagen finns pÄ http://www.24timmars.blogspot.com

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om