Cyklar på Nürnburgring - med en bragdmedaljör

CYKLING. Det krävdes två utflyttade Arvidsjaursbor för att förmå bragdmedaljören Torgny Mogren att göra comeback. Men inte på skidor utan i cykelsadeln.Till helgen cyklar han en 24-timmarstafett på anrika racerbanan Nürburgring i Tyskland tillsammans med bröderna Michael Åhman och Magnus Linnaeus.

Arvidsjaur2006-09-12 00:00
Allt började med att storebror Michael upptäckte att det kördes ett cykellopp på den tyska racerbanans legendariska Nordslinga.

- Som motorsport- och cykelentusiast så var det ju den ultimata kombinationen.

"Idiotprojektet"

Snabbt var lillebror Magnus, än mer idog cyklist, med på noterna. Magnus kunde dessutom plocka med sig elitcyklisten Björn Gannsjö (under åtta timmar på Vätternrundan) i laget. Nu behövdes bara en fjärdeman.

- Då tyckte vår chefredaktör att jag kunde skriva om "idiotprojektet" i vår tidning. Det kanske låter konstigt med cykel i en biltidning, men faktum är att Tour de France startades och drevs av en biltidning i många herrans år, säger Michael som arbetar på Auto Motor & Sport.

Tidningen hade knappt kommit ut innan aspirant nummer ett hörde av sig: Torgny Mogren, dubbel världsmästare på 5-milen och bragdmedaljör 1993.

"Tokavundsjuk"

- Det verkar lagom galet, tyckte Torgny som behövde en morot för att komma igång med träningen igen.

- Nu blir Johan (Piribauer) tokavundsjuk när han får veta att jag ska köra i samma stafettlag som Mogren, konstaterade Magnus.

Allt detta hände för precis ett år sedan - och nu till helgen är det dags. Med tiden har "idiotprojektet" vuxit, nu har tidningen två lag - de enda svenska som ställer upp - och medlemmarna har genomgått diverse tester och träningsläger på vägen mot 24-timmarsloppet.

- Vi är några som kört bil runt Nordslingan. Men aldrig riktigt begrundat hur fruktansvärt kuperad den är, berättar Michael.

Banan byggdes som ett ALU-projekt (!) i det fattiga Eifel-området i västra Tyskland under 1920-talet.

För farlig

Den skulle i första hand tjäna som testanläggning för den framväxande tyska fordonsindustrin.

Den blev också tävlingsbana, men efter Niki Laudas krasch (när han höll på att brännas till döds) ansågs banan för farlig för Formel 1.

I dag används den åter som testanläggning, för standardbilstävling och för "friåkning" (det kostar 12 euro per varv).

Banan mäter drygt 20 kilometer och förutom 177 kurvor finns här inte en meter som är platt.

- Den kallas "Det gröna helvetet" och beskrevs en gång som "22 kilometer tarmvred", berättar Michael.

För cyklisterna väntar kraftfulla stigningar - upp till 16 procent - och hisnande utförskörningar.

- Förra året noterades en cyklist för 104 km/h i en utförsbacke. I mörker...

Cykeltävlingen ingår som en del i en tredagars idrottshelg med löpning, racercykel, mountainbike och rullskridskor. Runt 12 000 deltagare ställer upp.

- Men det är inte många som har en bragdmedaljör med i laget, säger Magnus.

Fotnot: Mer om tävlingen finns på http://www.rad-am-ring.de. Och mer om de svenska lagen finns på http://www.24timmars.blogspot.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!