Den ryska invasionen av Ukraina lämnar ingen orörd. Vid stadshuset i Piteå är den ukrainska flaggan hissad bredvid den svenska – och nu tar kommunen ett till grepp för att visa sin solidaritet.
På onsdagen deklarerade man att man för varje såld SM-mössa kommer att skänka 10 kronor för att stötta Unicefs arbete för barnen i Ukraina. Beslutet gäller även mössor som redan blivit sålda.
– Vi visar på olika sätt vårt stöd till de som drabbats av angreppen och bidrar där vi kan göra skillnad. Samtidigt som vi är värdstad för SM-veckan och välkomnar deltagare och besökare finns våra tankar hos de som är mest utsatta. Att skänka en del av intäkterna till Unicefs viktiga arbete för barnen är ett sätt att göra gott tillsammans, säger kommunalrådet Helena Stenberg.
Den som minns SM-veckan i Piteå 2016 kanske kommer ihåg att mössorna då även fungerade som entrébiljett. Likadant är det när SM-veckan åter kommer till Piteå den 23-28 mars i år.
Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet, berömmer kommunens idé till insamling.
– I en mörk tid med krig och oro visar Piteås och SM-veckans initiativ på omtanke och medmänsklighet med barnen som är de som drabbas hårdast i krig. Förutom glädjen över att återigen besöka SM-veckan och se fantastisk idrott kommer all publik också göra skillnad genom att köpa mössan och bidra tillsammans med stöd till Unicef, säger han.
Per Lenndin är general för SM-veckan och var med i processen att ta fram förslaget.
– Det känns bra om vi kan bidra och göra en insats, säger han.
Hur många SM-mössor har ni sålt hittills?
– Jag har inga dagsfärska siffror, men jag vet att vi sålt åtminstone 3500 stycken. Det innebär att vi i nuläget samlat in 35 000 kronor till Unicef, men vi hoppas sälja alla våra totalt 10 000 mössor innan SM-veckan börjar.
Det skulle alltså i så fall resultera i 100 000 kronor till insamlingen.
Att köpa en SM-mössa är såklart inte enda sättet att få entré till SM-veckans olika arenor. Det går även bra att betala in sig på plats.
– Men då handlar det bara om dagbiljetter, förklarar Per Lenndin.
* SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.