Lervälling skrämde men mästaren kom

ÄLVSBYN Förra året genomfördes tävlingarna i 30 graders hetta. I år valde flera miniracingförare att ställa in sina starter till följd av regnet. En ljuspunkt var besöket från Sverigeettan David Ronnefalk.- Alla var intresserade och frågade om hur man skulle köra och ställa in bilarna på bästa sätt, säger Tommy Boström.ÄLVSBYN Förra året genomfördes tävlingarna i 30 graders hetta. I år valde flera miniracingförare att ställa in sina starter till följd av regnet. En ljuspunkt var besöket från Sverigeettan David Ronnefalk.- Alla var intresserade och frågade om hur man skulle köra och ställa in bilarna på bästa sätt, säger Tommy Boström.

I helgen var det miniracing på Högheden i Älvsbyn. Regnet ställde till underlaget och flera förare valde att avbryta sin medverkan.

I helgen var det miniracing på Högheden i Älvsbyn. Regnet ställde till underlaget och flera förare valde att avbryta sin medverkan.

Foto: Josephine Åström

Sport2012-06-13 04:43

Miniracing är den snabbast växande motorsporten i Sverige.

- Det är helt enkelt radiostyrda bilar i en storleksskala på ett till åtta. Vanligast är att banorna på 300-400 meter. Bilarna kommer upp i 70 kilometer i timmen, förklarar Tommy Boström för den oinvigda.

Pallplats för Älvsbyn
50 personer kom till start i Sommarcupen under lördagen. Resultatlistan toppas av Älvsbyförarna Richard Malmlöf och Johan Henriksson.

På bronsplats finns Magnus Björndal från Härnösands MK.

Söndagens deltävling i Norrlandscupen hade 39 startande. Bäst var Umeåföraren Fredrik Bodén, följd av Gunnar Svahn (Robertsfors MS) och Niclas Westerlund, som var den enda A-finalisten från Älvsbyns MS.

Skippade lervällingen
Söndagens tävlingar kröntes av ett besök från 16-åriga David Ronnefalk, som är bäst i Sverige på miniracing.

- David har aldrig kört på vår bana, men han visade var skåpet skulle stå. Han var snabbast och var toppkvalificerad, men avbröt på grund av regnet, säger Tommy Boström, som själv slutade på en åttonde plats i deltävlingen i Norrlandscupen.

Fler följde Ronnefalks exempel och valde att avbryta tävlandet.

- Det var många som avstod från att köra i lervällingen för att spara på grejerna. De är rätt dyra, en körklar bil kostar cirka 20.000 kronor, säger Tommy Boström.

Finalen i sommarcupen avgörs i Älvsbyn den 25 augusti.

Umeå arrangerar finalen i Norrlandscupen den 19 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om