Torleif får inte köra SM

Isracingföraren Torleif Burman från Arjeplog får en ovan sits när SM i isracing avgörs på lördag. Han får inte köra i SM eftersom har tävlar med norsk licens nuförtiden. Däremot kommer han att verka som mekaniker åt Sveriges stora löfte, 15-årige Ove Ledström från Örnsköldsvik.

Torleif Burman, Arjeplogs meste isracingförare, får inte köra SM eftersom han har norsk förarlicens. Däremot får han verka som mekaniker.

Torleif Burman, Arjeplogs meste isracingförare, får inte köra SM eftersom han har norsk förarlicens. Däremot får han verka som mekaniker.

Foto: Bertil Sundkvist

ARJEPLOG2013-02-14 03:45

Torleif Burman jobbar sedan tre år tillbaks i Norge i ett smältverk i Straumen. Därför kan han köra på norsk licens. Nackdelen är att det inte körs några tävlingar i Norge och att han inte får delta i SM. Fördelen är att det är lättare att få delta i VM. Fast VM är inte aktuellt i år.

- Kvalar man in blir man borta från jobbet i tre-fyra månader, säger Torleif och menar att det är omöjligt. Isracing är inte en sport man gräver guld i.

- Nej, det är mer som en dyr hobby. Men kvalar man in till VM kan det nästan gå runt, säger han.

Inget SM, men däremot tävlar Torleif för SMK Gävle i isracingserien och han har varit utlånad till laget Eldarna. Hittills har det blivit fyra tävlingar i vinter. Den femte körs nu på fredag.

Dyra spikar
Det har gått bra. I första tävlingen vann Torleif Burman alla sina sex heat. I den andra strulade hojen efter ett kabelbrott. I tredje tävlingen gick det bra tills han fick punktering och i senaste blev det fyra heatsegrar.

Torleif Burman är inne på sin elfte säsong och har tävlat mot både oldtimers som Posa Serenius som började sin bana långt innan Torleif var född och mot 15-årige storlöftet Ove Ledström.

Torleif kör för att han tycker att det är roligt och så sporrar det att köra mot en 15-årig supertalang. För Torleif vet, inte minst på grund av Serenius, att med rutin kan man komma långt.

- Posa kör inte snabbast, men han har rutin och kan både stänga banan och välja spår som ingen annan.

Det kostar att hålla på. En spik till ett däck går på 18 kronor stycket. Mellan 115 och 125 spikar går åt till ett framdäck och 170 till ett bakdäck. Bara en sådan uppsättning går på 7 500 kronor. Sen tillkommer bränsle, oljor, reservdelar och inte minst långa resor.

Nisse sponsrar
Något fett sponsorkontrakt har han inte. Det är väl polararen Nils "Nisse Burr" Burman som är största sponsorn.

- Nisse frågade vad det skulle kosta att synas på hojen, berättar Torleif och bilden talar ju sitt tydliga språk.

FAKTA Rubrik
Text
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!