Han har köpt in en pistmaskin för preparering, och han lägger ned mycket tid för att få till ett perfekt skatingspår.
Spåret gör han i första hand för sin egen skull, för att själv kunna träna inför draghundstävlingar. Men det nyttjas även av andra skid- och draghundsåkare.
Värre än tidigare
Problem med skoterförare som kör sönder spåret har funnits under flera års tid, i varierande utsträckning. Men så illa som det är nu, efter julhelgen, har det aldrig varit.På annandagen gick det inte ens att ta sig runt den 6,5 km långa slingan på skidor.
- Spåret är totalt sönderkört, det krävs enormt mycket jobb för att laga till det igen, suckar Mats Marklund. Och det verkar inte som om det är någon ide att jag försöker laga spåret, för så fort jag får det i åkbart skick så kommer de tillbaka och fortsätter köra. De använder spåret som skotercrossbana, och gräver sönder allt med sina högkamsmattor.
För att slippa skoterförare på skidspåret har Mats Marklund satt upp skyltar, där det framgår att spåret preparerats för skidåkning, och där skotertrafik undanbedes.
- Jag har satt skyltar mitt på spåret, precis där skotrarna kommer in, men de kör bara på sidan av dem, berättar han.
Under julhelgen försökte Mats Marklund, upprepade gånger, att laga och preparera spåret för att kunna åka skidor.
Oframkomligt
- Men det tjänade inget till, skoterförarna kom tillbaka och körde sönder det varje gång. Och nu är det helt oframkomligt för skidåkning.Mats Marklund vet inte om han kommer att försöka laga spåret och fortsätta preparera det resten av säsongen.
- Nej, jag vet inte. Det innebär ju att jag inte har några träningsmöjligheter längre. Men det känns inte som om det är någon ide att jobba med spåret längre, när jag inte kan använda det själv.
Skyltar hjälper inte. Endera kan inte skoteråkare läsa eller så bryr de sig inte. Mats Marklund är bedrövad över hur hans träningsspår körs sönder.