Väckarklocka för Älvsby MS

Det dåliga underlaget hindrade ÄMS från att arrangera SM i rallycross i sommar. Efter kritiken från förbundet har man nu nytt folk som sköter banan.

Nöjd. Nu har ÄMS fått ordning på banan och Göran Östman hyllar den stort.

Nöjd. Nu har ÄMS fått ordning på banan och Göran Östman hyllar den stort.

Foto: Christoffer Markström

Älvsbyn2016-10-26 21:28

I samband med SM-deltävlingar i rallycross skickar Svenska Bilsportförbundet en kontrollant som ska bedöma ett stort antal punkter hos arrangörsföreningen. Allt från hur sekretariatet fungerar, hur räddning och bärgning ser ut till dusch, toaletter och presscenter ska betygsättas – och så banan då, så klart.

– Sista året fick vi fem på anläggningen och sekretariatet fick högt betyg. Tävlingsledningen fick medel. Men underlaget på banan och underhållet fick sämsta möjliga betyg, säger Göran Östman, medlem och f d ordförande i ÄMS.

Enligt Östman har det varit nära att klubben har fått avbryta många tävlingar de senaste åren på grund av hål och damm längs banan.

– Vi fick inte SM i år på grund av att banan har varit dålig i två-tre år. Jag pekar inte ut någon, men betyget säger att det är så dåligt.

Beskedet från förbundet blev som en väckarklocka.

– Jag krigade hårt, men det var omöjligt att få hit SM. Då fick vi ta ett beslut i klubben, ska vi lägga oss platt ner och dö ut eller ska vi göra något radikalt? Ställa krav på de som sköter banan och på föreningen att inte se mellan fingrarna och komma upp i nivå, säger Göran Östman.

En annan väckarklocka var den stora mängd salt som gick åt för att binda materialet på banan.

– Normalt sätter vi ut sju ton salt på en säsong. I fjol satte vi ut 24 ton, och hade ändå det sämsta resultatet. Det material vi hade i banan gick inte att binda. Det gick inte att binda med salt och däcken tog med sig materialet. Bara efter två-tre heat började det damma.

Bröderna Öhmans – som skött banan i väldigt många år – gjorde sin sista insats på Högheden just vid SM i fjol.

– Nu är det andra herrar som sköter banan, Öhmans har valt att stiga av helt, säger Göran Östman.

Öhmans har inte kört någon tävling eller träning på Höghedenbanan i år. Men Östman hävdar fortfarande att det inte finns någon dispyt mellan ÄMS och Öhmans och om kritiken från förbundet är anledningen till att de slutat kan han inte svara på.

– Vi från klubben har inte pratat med Öhmans, så i så fall har de fått höra det från annat håll.

I år har ÄMS fått ordning på banan och förhoppningen är att få de tävlingarna man söker framöver.

– Nu är vi tillbaka med den gamla banan. I år har vi inte haft ett jäkla damm, den är stenhård. I första kurvan skriker det om däcken – på jord, säger Göran Östman.

Klubben har tagit hjälp av Piteå MS i arbetet med den nya banan.

– Vi har rådfrågat dem. De har en av Sveriges bästa banor efter att de tog efter oss för ett antal år sedan.

Domarna i bland annat Nordic Cup och DM-finalen redovisat för förbundet hur banan sett ut i år – men det är fortfarande oklart om ÄMS får arrangera SM nästa år.

– Vi har sökt SM två-tre år framöver, men vi vet inte om de kommer att få det än.

Östman tycker dock att tävlingen har tappat status.

– Folk åker inte och tittar på SM. Norrlandsveckan är tio gånger bättre. Det är 100-110 startande, på SM kommer det 30-35, säger han.

Är det pengarna som styr?

– Nej, det har att göra med reglementet. Här uppe tillåter vi äldre bilar som är utdömda i SM. Det innebär att du ser Bubblor, Opel Ascona, Amazon, PV, Volvo 240 och så vidare. Folk tycker att det är kul att se en stor blandning.

Han menar SM måste börja locka mer publik.

– Man måste titta på vilka som bär fram det här och det är publiken. Nu håller förbundet på att göra om upplägget för SM, jag vet inte hur det kommer att se ut men jag hoppas att det blir succé.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!