Skoterproffset Nårsa gör debut

Han har bytt styre mot ratt, dyna mot stol, snö och is mot grus och asfalt. Snöskoterproffset Petter Nårsa satsar på rallycross i sommar med en ny bil i en ny klass. "Det känns väldigt spännande" säger han.

Petter Nårsa från Moskosel, bor i Älvsbyn och tävlar för Tväråns IF i årets rallycross.

Petter Nårsa från Moskosel, bor i Älvsbyn och tävlar för Tväråns IF i årets rallycross.

Foto: Micke Lindgren

ÄLVSBYN2019-05-16 15:26

Petter Nårsa har kört proffstouren i skotercross i USA sedan 2011. Men vid sidan om snöskotern har intresset växt för bilar och då främst rallycross.

– Det började väl då jag träffade Elina (sambon Öhman) och hennes pappa (Mats) och farbror (Thomas) körde rallycross, berättar Petter då PT besöker honom i familjeföretagets garage i Älvsbyn.

27-årige Petter Nårsa kommer från Moskosel, bor i Älvsbyn och tävlar för Tväråns IF. På lördag gör han premiär i RallyX Nordic. En serie med sju deltävlingar i fem olika länder.

Och när väl Petter Nårsa ställer sig på startlinjen, då kör han för att vinna.

– Absolut gör jag det. Men jag känner mig ödmjuk inför första tävlingen. Jag är ju ändå nybörjare i den här bilen och i den här klassen, det gäller att ta lärdom.

Han har kört rallycross sedan 2013 då han skaffade en BMW.

– Det har gått ganska bra, jag blev trea i Norrlandsveckan ett år. Men ifjol var det mycket strul, jag ledde a-finalen i Skellefteå och var på väg mot seger då bilden strejkade. Det var riktigt surt.

Inför det här året kom svärfar Mats med ett förslag – att Petter skulle hyra hans Supecar Lite-bil.

– Först tänkte jag uppgradera BMW:n men när Mats frågade kändes det helt rätt, bilen stod ju oanvänd ifjol så den var klar att köra.

I klassen Supercar Lite kör alla en liknande bil – med fyrhjulsdrift och en Ford-motor på 320 hästar.

Hur är det att köra med fyrhjulsdrift?

– Det är verkligen skillnad, man får grymt mycket bättre grepp.

Vad innebär det för körningen?

– Det blir annorlunda och är ovant från början. Man har mer aggressiv körning i kurvorna och lite andra svårval jämfört med min bakhjulsdrivna BMW.

För två veckor sedan var han nere i Höljes och provkörde bilen för första gången.

– Vi hyrde banan och körde två hela dagar, det var väldigt viktigt.

Hur kändes det?

– Farsan klockade mig och några konkurrenter som var där. De var bara lite snabbare, jag var nära, så det var skönt att få den indikationen. Jag är ju inte direkt övertränad, skrattar han.

Petter Nårsa hann med en träning i Piteå onsdag kväll innan han vid lunchtid torsdag lastade bilen i den stora bussen som ska rulla de 92 milen ner till värmländska Höljes.

Hur mycket nytta har du av alla år som skoterförare i rallycross?

– Jag har ju tävlat så himla mycket under många år, säger Petter som även kört motocross.

– Därför känner jag mig skottsäker i tävlingsmomentet. Jag är van vid att köra under pressade situationer där det gäller att ta snabba beslut, där har jag en lugnare känsla.

Vad skiljer skoter från bil?

– I skotercrossen har man råd med små misstag här och där, det har man inte i rallycross, speciellt då det gäller att bromsa i kurvorna. Gör man det för tidigt eller för sent, då kan det vara kört.

Inga nerver alls inför tävlingen?

– Jodå, lite spänd känner jag mig ändå. Framför allt i startmomentet där det är nya rutiner med koppling, varvtal, växlar och sånt.

Tuff konkurrens?

– Absolut, det är väl 16-17 förare och alla har likadana bilar. Det blir stenhårt, svårt säga hur jag räcker till.

Hur blir det med skotercrossen?

– Jag har tackat nej till mitt team i USA och jag har inga andra krokar ute, just nu är jag helt utan styrning, säger Petter som blev sjua totalt på proffstouren i vintras.

– Det gick bra men jag är inte helt nöjd, tappade lite glädje. Det är svårt att ta sig till toppen, vet inte vad det beror på och vill inte skylla på nåt, men det blev andra regler där trimningen försvann ifjol. Där hade vi jobbat hårt och blev snuvade känns det som, säger Nårsa vars största framgång i USA är segern i X Games.

Men du fortsätter?

– Ja, just nu känns det lite vemodigt om jag inte åker tillbaka, men blir det inget i USA kör jag i Sverige och satsar på de största tävlingarna, jag ska då inte sluta. Vi får ta det senare, just nu är rallycross lika roligt och det är där allt fokus ligger på i sommar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!