Kent Isaksson gör comeback på isen

För drygt 25 år sedan gav Kent Isaksson från Älvsbyn upp racingkarriären efter att han tävlat i närmare två decennier. Nu gör pensionären comeback när SM i isracing drar i gång i Överkalix.– Naturligtvis vill jag vinna, säger han.

Kent Isaksson kör klassen med de minsta dubbarna och har varlt smala däck för att undvika problem i när isen blir slaskig.

Kent Isaksson kör klassen med de minsta dubbarna och har varlt smala däck för att undvika problem i när isen blir slaskig.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2015-03-10 15:51

Det var hans son som sådde ett frö till återkomsten när han gav bort en gammal Saab 900 till pappa Kent. Pensionären, som bor i Sågfors, har bara ett par kilometer till isbanan i Korsträsk och bestämde sig för att testa vad presenten gick för.

– Så då var jag och fixade ett par isdäck och åkte ner på sjön i Korsträsk och lekte lite, och det var kul. Det var ganska många där, och det var som roligt att se att man hängde med, säger Kent Isaksson.

"Jag siktar högt"

Sedan ringde han och ordnade med licencer och åkte sedan till Skellefteå för att köpa tävlingsbil – och nu siktar 67-åringen på succé.

– Ja alltså, jag gör ju det. Jag kör ju för att det är roligt, jag är pensionär så det handlar inte om att köra in pengar eller så. Men naturligtvis vill jag vinna, och det ska jag försöka, säger han.

Vad är ett realistiskt mål?

– Jag siktar högt. Jag tror att jag kommer topp tre om grejerna funkar.

Förutom de tre klasserna 2150cc, 2400cc och Supernationella finns det även tre olika däckklasser.

"Sämst fäste"

– Dubb, nabb och lång nabb. Lång nabb är 23 millimeters sylvassa, det är värre än att åka på asfalt. Du kör tills det lyfter. Jag kör i dubbklassen där det är sämst fäste, så det sladdar och har sig.

Is-SM var tänkt att avgöras i fem deltävlingar med start i Överkalix i helgen. Men just nu ser det bara ut att bli fyra då Robertsfors är tveksamma.

– Men man vet ju aldrig, det kan ju slå om också. Blir de kallt fyra-fem nätter så fryser ju banorna, ingen rår ju på vädrets makter. Isarna är nog tjocka, men om det blir en massa vatten på dem så går det ju inte, säger Kent Isaksson.

Tävlar i sommar

Han började köra rallycross 1972 och körde isracing parallellt fram till 1986 då han ställde rallycross-bilen i garaget. Han fortsatte på is i två år innan han slutade helt. Comebacken på isen har även väckt suget inför sommaren.

– Jag ska åka rallycross i sommar. Jag kommer inte att åka runt hela landet, utan jag ska åka Norrlandsveckan och de tävlingar som är här på Högheden. Kanske någon i Piteå också, men jag ska ju hinna göra annat också. Jag är ju pensionär, man har inte tid, säger han och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!