Trafikverket har tomt i kassan

Trafikverket har inga pengar för att åtgärda de höga farterna i Yttersta. "Det är vindkraftsbolagens ansvar att se till att hastigheterna hålls", säger Krister Palo på Trafikverket.

"Vindkraftsbolagen måste tala med sina anställda och underentreprenörer att farterna inte tolereras", säger Krister Palo, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.

"Vindkraftsbolagen måste tala med sina anställda och underentreprenörer att farterna inte tolereras", säger Krister Palo, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.

Foto: Trafikverket

Yttersta2021-09-12 20:00

Jätteprojekten efter 373:an mellan Svensbyn och Vitsand och väg 97 mellan Luleå och Boden slukar alla pengar som finns i Trafikverkets länsplan, så några hastighetssänkande åtgärder ser inte ut att bli verklighet i Yttersta den närmaste tiden.

– De här två stora vägbyggena gör att vi inte har några pengar, kassan är tom. När vi placerade chikanerna i Lillpite hade de stått på ett annat ställe och Enercon betalade allt, flytt, utplacering med mera, säger Krister Palo, åtgärdsplanerare, och berättar att en ny chikan kostar cirka 50 000 kronor – pengar som alltså inte finns.

Han är medveten om att det är väldigt frekvent arbetspendling till Markbygden. Trafikmätningen från 2019 visade att runt 400 fordon passerade per dygn.

– Visst kan trafiken ha ökat markant sedan dess. Men nånstans är det ju vindkraftsbolagens ansvar att hålla gällande hastigheter. De måste tala med sina anställda och underentreprenörer om att farterna inte tolereras, de måste ta sitt samhällsansvar så att det inte händer allvarliga olyckor. I slutändan är det en polisiär uppgift att hålla ordning på det här, säger Krister Palo och fortsätter:

– Problemet med höga hastigheter genom byar finns överallt men allt går inte att bygga bort.

Tung trafik låter mycket och hastigheten kan upplevas högre än den är, menar Mats Lundmark, trafikansvarig vid Piteåpolisen.

– Men vi kommer att göra insatser genom trafikkontroller, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!