Robert Lundgren har försökt få till stånd en hastighetssänkning genom Vitsand efter väg 930 utan att lyckas varken hos Trafikverket eller Länsstyrelsen.
– Jag förstår egentligen inte varför det ska vara så svårt att få folk att köra saktare. Nu är det 70 men många kör fortare så jag vill ha sänkt hastighet till 50, säger han som är kritisk till Länsstyrelsens argument.
En är att förare ska anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver.
– Märkligt. Då behöver man ju inga trafikskyltar någonstans eftersom vi ska anpassa oss efter vägen och trafiken.
Han irriterar sig också på att båda instanser hänvisar till en trafikmätning som gjorts 2011 efter Svensbyvägen genom Vitsand. Då uppmättes 491 fordon varav 28 tunga genom Vitsand efter väg 930.
– Men sedan dess har förändringar skett som gjort att vi som bor här upplever att trafiken ökat. Efter Arvidsjaursvägen, väg 373 har mitträcke satts och hastighetsbegränsningar genom Bergsviken har tillkommit.
Detta har gjort, menar Lundgren, att fler bilar väljer att köra Svensbyvägen genom Vitsand istället för att ta Arvidsjaursvägen.
– Jag vet att flera som kommer från Hortlax väljer att svänga av till Svenbyvägen istället när de ska vidare då de tycker att det är bekvämare
Linnea Ermebring i Lillpite ville också ha en hastighetssänkning, men fick avslag. Hon bor efter Lillpitevägen, ett par hundra meter från en skarp kurva efter väg 543.
– Före kurvan är hastigheten 50 men så höjs den till 70 kilometer i timmen. Kurvan är så skarpt att det är vanligt att bilar kör av vägen här. I december var det fem avåkningar där.
Ingen gång- eller cykelväg finns.
– Vi är flera hushåll med barn som kliver på bussen här, säger hon.
Precis som Lundgren är hon kritisk till att Trafikverket stödjer sitt beslut på en gammal trafikmätning.
– Den är från 2009 och då fanns inga vindkraftverk i Koler. Situationen i dag är annorlunda på grund av det men också för att det har flyttat hit fler barnfamiljer.
Trafikverket anser även här att hastigheten inte behöver sänkas då det inte är tätbebyggt område.
– Jag ville försöka göra det tryggare för barnen. Det är svårt att förstå att det ska vara så svårt att få till en sänkt hastighet, det kan ju bara bli bättre.