Mannen förnekar brott och säger att han var på väg till flygplatsen och körde runt 100 kilometer i timmen på vägen som han är väldigt bekant med. Han upplevde det som att den mötande bilen var mitt på vägen och när han försökte flytta sig själv åt höger så fick han sladd och började snurra. Han förnekar att han skulle kommit i hög fart genom kurvan och fått sladd trots flera vittnen som säger motsatsen.
En av de som var först på plats vid olyckan blev omkörd av mannen i Jeepen strax före olyckan. Han uppger i förhör att han själv låg drygt 100 kilometer i timmen och upplevde att Jeepen körde i cirka 140–150 kilometer i timmen när den passerade. Granberg berättar i förhör att han reagerade på att Jeepen kom i väldigt hög hastighet.
– Jag är väldigt van bilförare och jag har ägnat stor del av mitt arbetsliv i trafiken, och därför bedömer jag att jag kan se när mötande bilar kör fort eller inte. Min bedömning är att han kom i en hastighet av mellan 130–140 kilometer i timmen i kurvan. Sen såg jag att den fick sladd så att bakändan kom över på min sida, sen kastades bilens bakända åt andra hållet och sen kom den med fronten rakt mot oss, säger Linus Granberg i förhör.
Detaljerna i själva kollisionen har han svårt att minnas då han tror att han kan ha tuppat av. Det nästa han minns är att han pratade med 112 via bilens automatiska larm.
En polisassistent kommer också att vittna om avsaknaden av bromsspår för att visa på att den tilltalade inte hunnit bromsa när han såg Granbergs bil.