I Vidsel är det så pass stora problem med täckningen att hemtjänsten upprepade gånger har varnat för att det kan äventyra säkerheten för omsorgstagarna då det kan vara larmsamtal som inte går fram, eller omöjligt att kommunicera med 1177 samtidigt som man är i samma rum som en sjuk omsorgstagare. Problemet uppstod förra sensommaren.
– Det var i samband med byte av teknisk utrustning, något som vi åtgärdade under hösten med hjälp av en mjukvaruuppdatering. Våra tekniker har tittat närmare på detta och så vitt vi kan se ska inte det vara orsak till problemen som ni beskriver att några i byn upplever nu, säger Roija Rafii, presskontakt på Telia.
Kommer ni försöka lösa problemen som finns?
– Det kan vara så att det finns adresser och platser där som är precis i utkanten av den täckning som en antenn på mobilmasten ger, därför ska våra tekniker nu inom kort åka ut och undersöka om de kan förbättra upplevelsen i det utpekade området, bland annat genom att justera antennerna några grader, säger Rafii.
Telia noterar också att rent generellt kan Telia inte garantera mobiltäckning inomhus då signalstyrkan kan påverkas av en rad olika faktorer som hur huset är byggt, vilka byggnadsmaterial som används och så vidare.
– Energieffektiva fönster kan exempelvis dämpa eller helt utestänga en signal, säger Roija Rafii.
Gällande Vistträsk pågår analys fortfarande och Telia kommer att återkomma i frågan.