Hotell Storforsen beskrivs av vd:n Jens Hardegård som ett hjärteprojekt för samtliga ägare och han tycker det är roligt att deras satsning visat sig vara lyckosam.
– Då vi tog över i mars 2016 hade ingen av oss i ägarkretsen någon erfarenhet av branschen. Det var en läroprocess för oss. Därför ville vi ha personalen med oss. Vi ville att de skulle känna sig delaktiga i hela utvecklingsprocessen, säger Hardegård.
Under en treårsperiod har omsättningen ökat med 10,5 miljoner kronor. Lobby och restaurang har renoverats och fått ett rejält ansiktslyft. Nu bygger man ut köket som ska stå klart redan vid årsskiftet.
– Med två tidigare ägare som hade olika stil, så spretade det inredningsmässigt en del. Antalet gäster ökar och vill att det ska kännas mer enhetligt och välkomnande för dem, säger Jens Hardegård.
Den sammanlagda kostnaden för kök, restaurang och lobby uppgår till 25 miljoner kronor.
– Vi ser ett ökat antal konferenser och husbilscampande gäster. De vill gärna komma in på hotellet för att äta en god middag. Därför satsar vi på en á la carte restaurang, säger hotellchefen Lotta Berglund.
För kockarna innebär det här ett lyft.
– Nu får vi bättre arbetsmiljö, en bra logistik och ordentligt med utrymme för kylvaror. Det gamla köket är trångt, säger Markus Wimmer.
Oksana Bischoff jobbar i restaurangen.
– Från början var jag tveksam, trodde det skulle bli för mörkt men det blev jättebra och vi har fått fin respons från gästerna, säger hon.