Problemen med telefonin görs tydliga när Hans-Åke Carlsson ringer upp. För att genomföra ett samtal krävs inte mindre än fem försök. Klipper inte samtalet rakt av börjar rösten fladdra.
– Det går inte en dag utan att det är problem. Att slå ut ett helt samhälle på det här viset. Det är rent åt helvete det här. Så här får det inte vara. Under åren har man fått känslan att kommunen vill avveckla Vidsel och nu är det som att Telia också är med på det tåget, säger Hans-Åke Carlsson.
Hans upplevelse är att problemen började under sensommaren. Först fungerade hans egen telefon som gick över 4G, men han fick inte kontakt med gsm-telefoner. Sen har problemet bara vuxit tills det nu är närmare en heltidssysselsättning för att ringa telefonsamtal även till 4G och 3G.
– Jag är 89 år gammal och min fru är handikappad. Är jag borta, åker in till Älvsbyn eller Piteå exempelvis, så kan jag inte ringa och se till så att hon är okej här hemma. Och om vården ringer från hemligt nummer går det inte ringa upp igen när det bryts hela tiden, säger Hans-Åke Carlsson.
Felanmält har han gjort flera gånger och han har börjat tröttna på svaret han säger sig få varje gång.
– De säger att täckningen ska vara bra i Vidsel enligt vad de kan se. Nu hade Telia tydligen lovat att de skulle göra något med båda masterna senast klockan 18 förra fredagen som skulle ordna det här. Då trodde alla att nu löser de det här, men inte är det någon skillnad, säger Hans-Åke Carlsson.