Videon är inte längre tillgänglig
Redan förra hösten började ägarna Ann-Chatrine Andersson och Stefan Andersson att förhandla om en försäljning av 60 procent av Delikatessfabriken. Vid årsskiftet blev det klart att Foodmark blir ny delägare.
– De gör ju inte det här för att de är hyggliga, utan de ser ju att det finns en affärsidé och de köper ett koncept som de tycker är bra, säger Stefan Andersson.
Delägarna hade tre krav vid försäljningen. Personlig trygghet, trygghet för personalen och en försäkran om att fabriken blir kvar i Vidsel.
– Så är det sagt och det tror vi på. Vad som händer i framtiden är svårt att sia om, men alla signaler vi får och de investeringar man redan gjort tyder på att vi ska stanna kvar, säger Stefan Andersson.
Foodmark är Sveriges största producent av såser och dressingar och ägs av norska koncernen Agra.
Såsjättens intåg innebär en fördubbling av verksamheten i Vidsel – och ett antal nyanställningar inom kort.
– Första steget, det blir direkt efter jul, är att vi investerar i en ny fyllningslinje för att kunna öka produktionen. Den ska i princip fördubblas på två-tre år, säger Stefan Andersson.
Hur många nyanställningar rör det sig om?
– Vi måste nog in med ett nytt skift relativt snart, så åtminstone tre personer till.
Investeringen kommer att kosta 2,5 miljoner kronor.
Man kommer även att ta på sig så kallade legotillverkning vilket innebär att fabriken i Vidsel producerar andra märken inom koncernen.
Dessutom kommer man att effektivisera fabriken.
– Det har med omställningstider att göra, formatbyten på verktyg och så vidare. Vi kanske har behövt en timme för att göra olika verktygsbyten tidigare, men nu blir det under en minut. Så det är där den stora vinsten blir.
I dagsläget är det flaskor som gäller – men nya format som hinkar och dunkar kan bli aktuellt.
– Upp till tio liter. Den möjligheten har vi inte haft, så vi kan ta på oss helt andra typer av jobb, säger Stefan Andersson.
Men några förändringar i de befintliga recepten och rutinerna blir det inte.
– Det är samma råvaror, samma tillverkning och samma produkt. Det är exakt samma goda smak, säger Ann-Chatrine Andersson.
Ett kvitto på det är att försäljningen har gått obemärkt förbi i tio månader.
Målet är framför allt att stärka sitt varumärke i Norrland.
– Att öka marknadsandelarna här uppe är steg ett, sedan kanske det finns andra marknader där de vill testa våra produkter och där de tror att vi kan tillföra något, säger Ann-Chatrine Andersson.
Att en koncern som omsätter nära fyra miljarder per år väljer att investera i Vidsel känns som ett kvitto på framgång.
– Men det betyder även att vi kommer att kunna utvecklas och bli ännu bättre på det vi gör.