Meteorologer över hela världen insamlar och utarbetar väderinformation för att flygningen skall bli så säker som möjligt. Utbyte mellan länderna gör att flygpersonalen får tillgång till denna var de än befinner sig. I Sverige finns ett Flight Planning Centre på Arlanda som tillhandahåller NOTAM (Notice To Air Men) och flygväder från SMHI. NOTAM innehåller praktiska saker när det gäller själva flygningen. Väderinformationen består av kartor, vindar och flygplatsprognoser. Aktuellt väder lämnas kontinuerligt. Piloterna är utbildade i flygväder och får med åren en stor erfarenhet av väder. Metorologerna har en gedigen teoretisk väderutbildning och utbildas sedan praktiskt med en erfaren meteorolog på plats för att lära känna lokalvädret. Den viktigaste uppgiften är att utfärda SIGMET (Significant Meteorological Information). När det uppträder eller väntas uppträda väderfenomen som är farliga för luftfarten utfärdas en SIGMET för detta område. Den skickas runt hela världen och de som skall flyga i detta område uppmärksammas. Det kan gälla sammanbakade åskväder. Svår turbulens i samband med starka vindar. Kraftiga lävågor i bergstrakter. Svår isbildning i moln eller underkylt regn. Vulkanaska. Radioaktiv strålning. Sand- eller stoftstorm och tropisk virvelstorm.