Sekunder efter den vÀldiga explosionen stod Oksana Syomina i den stora teaterbyggnadens kÀllare iklÀdd endast en badrock, tÀckt av vitt damm. Hennes man drog henne i rocken och uppmanade henne att snabbt försvinna dÀrifrÄn. Och han bad henne göra det med stÀngda ögon.
Oksana Ă„ngrar att hon Ă€ndĂ„ öppnade sina ögon. Omkring henne lĂ„g döda kroppar utspridda överallt. MĂ„nga av dem var barn. Genom teaterbyggnaden â som hade tjĂ€nat som ett skyddsrum i den hĂ„rt angripna staden â ekade skrik frĂ„n överlevande.
PÄ sin vÀg ut ur byggnaden tvingades Oksana kliva över lik. Vid dess huvudentré lÄg en liten död flicka. VÀl utanför sprang hon, hennes man och ett 30-tal andra överlevande snabbt ifrÄn ruinerna, i flera kilometer lÀngs med havet utan att stanna.
ââAlla mĂ€nniskor ligger fortfarande kvar under rasmassorna, eftersom rasmassorna Ă€nnu ligger kvar. Ingen har grĂ€vt upp dem, sĂ€ger Oksana Syomina.
ââDet hĂ€r Ă€r en enda stor massgrav.
Animerad modell
Redan kort efter bombningen den 16 mars stod det klart att det var den attack som krÀvt flest civila liv i Ukrainakriget. Ukrainas regering gjorde en tidig bedömning om att omkring 300 mÀnniskor dödades och utreder saken som ett krigsbrott.
Det lÀr ha varit omkring dubbelt sÄ mÄnga, enligt nyhetsbyrÄn AP, som har gjort en grundlig genomgÄng av hÀndelseförloppet och omstÀndigheterna. UtifrÄn en lÄng rad vittnesmÄl, bildmaterial och en 3D-modell av byggnaden har dess reportrar berÀknat antalet döda till omkring 600, med reservation för att det kan vara Ànnu högre Àn sÄ.
Bilder som togs inne i teatern en dryg vecka innan bombningen visar hur mĂ€ngder av mĂ€nniskor â barn, vuxna och gamla â trĂ€ngs pĂ„ stolar och pĂ„ golv i teatern, iklĂ€dda vinterjackor och mössor. Utanför samlades folk för att fĂ„ nĂ„got att Ă€ta frĂ„n ett upprĂ€ttat fĂ€ltkök.
Ăverlevande vittnen och rĂ€ddningsarbetare har guidat AP genom hĂ€ndelseförloppet med hjĂ€lp av 3D-modellen och placerat mĂ€nniskor inuti byggnaden, innan och efter, levande som döda.
MÄnga vittnen berÀknar att ungefÀr 1 000 personer befann sig i sjÀlva byggnaden, med ytterligare ungefÀr 100 utanför.
Ingen sÄg fler Àn 200 överlevande personer ta sig dÀrifrÄn efterÄt. De flesta sÄg fÀrre Àn sÄ.
TvÄ krigsbrottsutredare som har studerat granskningen bedömer att den kommer sÄ nÀra ett svar som möjligt, nÀr det inte gÄr att göra nÄgra undersökningar pÄ plats.
Budskap hjÀlpte inte
Teaterns anstÀllda var de första som tog skydd i den till synes robusta teaterbyggnaden, i början av mars dÄ Ryssland startade belÀgringen av staden. NÄgra dagar senare beordrade stadens myndigheter att byggnaden skulle anvÀndas som skyddsrum för allmÀnheten och den första dagen kom runt 600 personer dit för att ta skydd. Det bildades en liten sÀkerhetsgrupp som höll koll pÄ vilka som gick in och ut.
ââNĂ€r folk kom in trodde de att de var i sĂ€kerhet. I verkligheten var de inte sĂ€kra, sĂ€ger teaterregissören Elena Bila.
UngefÀr en vecka före det katastrofala anfallet hade teaterns scenograf gÄtt ut med en burk vit fÀrg och skrivit ordet "BARN" i enorma kyrilliska bokstÀver pÄ trottoaren, bÄde framför och bakom byggnaden. Tanken var att det skulle ses tydligt och klart frÄn anfallande flygplan.
Den 9 mars anfölls ett mödravÄrdssjukhus nÄgra kvarter bort, i Ànnu en förödande attack som vÀckte stor uppmÀrksamhet vÀrlden över. Flera blivande mammor flyttades dÄ till teatern, berÀttar teateranstÀllda för AP. De och deras barnfamiljer fick flytta in i stora omklÀdningsrum pÄ andra vÄningen, vilket var de bÀsta rummen ur bekvÀmlighetssynpunkt.
Ur sÀkerhetssynpunkt var det tvÀrtom de sÀmsta rummen att vara i, nÀr bomben slog ned mot teaterns tak en vecka senare.
Inget stöd för rysk bild
Bomben slog ned klockan 10 pÄ förmiddagen.
Sannolikt var det nÄgot i stil med en 500-kilosbomb som slog ned, enligt vapenexperter som AP har talat med.
Granskningen ger inget gehör för Rysslands motanklagelser om att teatern hade anvÀnts av den ukrainska militÀren, eller i annat syfte Àn att skydda mÀnniskor. De flesta bedömningar gör gÀllande att teatern bombades med avsikt.
Organisationen för sÀkerhet och samarbete i Europa (OSSE) beskriver attacken som ett grovt brott mot internationell humanitÀr rÀtt och bedömer att den eller de som "beordrade eller verkstÀllde det begick ett krigsbrott".
Satellitbilder visar att tunga maskiner hÄller pÄ att röja vid det raserade teaterhuset. Det har vittnats om hur en tung likstank spred sig i omgivningen under veckorna efter attacken.
NÀr ryska statsmedier visar upp platsen syns inga kvarlevor alls, vilket gÄr helt pÄ tvÀrs med vittnesmÄl frÄn de överlevande.