Vd:n nöjd med Stora Nolia

Nära 90 000 personer. Så många besökte Stora Nolia i under veckan fram till lördag 8 augusti.

"Stora Nolia blev en av de bästa mässorna på flera år", säger Nolias vd Tommy Abrahamsson.

"Stora Nolia blev en av de bästa mässorna på flera år", säger Nolias vd Tommy Abrahamsson.

Foto: Robert Lundberg

UMEÅ2015-08-10 19:00

Stora Nolia pågick från lördag till söndag 1-9 augusti. När siffrorna summerades andra lördagen hade 89 761 personer vandrat in genom grindarna.

– Siffran för söndag 9 augusti är inte klar. Men vi vet att vi slår besökssiffran vid Stora Nolia 2013 då det kom 98.077 personer, säger Tommy Abrahamsson, vd för Nolia AB.

Det betyder att antalet besök kommer att landa på strax under 100 000. Tommy Abrahamsson är nöjd. Han pekar på att årets Stora Nolia lockade det största antalet besökare sedan 2011. Därmed bröts en långsamt nedåtgående trend.

– Den har inte enbart gällt för Stora Nolia utan också för mässbranschen som helhet, säger Abrahamsson, som menar att årets Stora Nolia är en av de bästa på många år.

Goda dagar

– Det känns jätteroligt att kunna konstatera att vi kunnat vända utvecklingen och locka fler besökare. Även om det kommer att ta någon vecka innan vi har slutgiltiga siffor och inte kommer att kunna analysera mässan förrän senare i höst, verkar det som om våra satsningar på barn och familj varit lyckade. Med årets mässa i ryggen kommer vi inför nästa års mässa i Piteå att utveckla den satsningen, säger Tommy Abrahamsson, som också pekar på att säljarna har haft goda dagar med försäljning kring 400 miljoner kronor.

– Jag kan inte peka ut någon bransch som gått särskilt bra, men de signaler vi fått från utställarna är att många haft bra försäljning och att många slagit omsättningsrekord.

Vd:n pekar också på att Stora Nolia ger positiva spinn-off effekter. Mässan ger 80 miljoner kronor till besöksnäringen och handeln i Umeåregionen.

– Stora Nolia har stor betydelse som mötesplats för att ge företag, inte minst från norra Sverige, en möjlighet att nå nya kunder. Vi har gjort allt för att skapa förutsättningar för utställarna att göra bra affärer och för besökarna att få en så bra upplevelse som möjligt. Det tycker jag att vi har lyckats med, säger Tommy Abrahamsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!