Stora Nolia i Umeå har pågått 5-13 augusti med 500 utställare. Under veckan kom 78 821 personer. Det betyder ett tapp på 20 406 personer jämfört med Umeåmässan 2015, och 20 558 färre besökare jämfört med fjolårets mässa i Piteå som lockade 99 379 personer.
– Vi har tappat cirka 20 procent av besökarna jämfört med Umeåmässan 2015 och knappt 14 procent mot Piteå ifjol. Däremot känner vi att mässan varit bra och välorganiserad, något utställarna vittnar om. Det har dessutom slagits säljrekord på bred front. Ingenting talar för att handeln på mässan minskat på grund av antalet besökare, säger Nolia AB:s vd Tommy Abrahamsson.
Han uppger att under en Noliamässa brukar det göras affärer motsvarande en halv miljard kronor och så ligger nivån också i år.
– Jag är förvånad över besökssiffran eftersom vi inte hittar någon utstickande orsak. Vi vet inte om tappet beror på att Umeå fått nya köpcentrat Avion med Ikea söder om Umeå, säger han.
Centrat öppnades förra året. Under ett par dagar regnade det ordenligt men vd:n tycker att det inte borde ha påverkat så mycket.
Han uppger att nu inleds ett omfattande analysarbete för att se vad som behöver göras för att återhämta besöken.
– Vi behöver arbeta på bred front och försöka reda ut varför inte fler besökt mässan och se vad vi ska göra för att lyfta den. I det arbetet är det ändå skönt att veta att organisationen och vårt bemötande får toppbetyg från utställare och besökare.
Nästa år hålls mässan i Piteå mellan 4-12 augusti.
Besökssiffra Stora Nolia 2017, Umeå: 78 821
Besökssiffra Stora Nolia 2016, Piteå: 99 379
Besökssiffra Stora Nolia 2015, Umeå: 99 227