Förra året blev vinsten efter finansnetto blygsamma 90 000 kronor.
- Nej, lönsamheten var inte stor eftersom vi byggt nya konferenslokaler och showrummet för årets trendutställning har kostat pengar, säger Nolias vd Margareta Lundqvist.
Kärnverksamhet
Hon säger också att omsättningen i mässbolaget har sjunkit eftersom Nolia gjort sig av med fastigheterna.- Vi ägnar oss numera bara åt kärnverksamheten, att syssla med mässor, konferenser, "events" och uthyrning, säger Margareta Lundqvist.
Senaste året har Nolia gjort en omorganisation. Numera är säljarna direkt underställda vd:n och fyra teamledare bildar tillsammans med Margareta Lundqvist ledningsgruppen.
- Den nya säljorganisationen är betydligt mer sälj- och marknadsinriktad, säger Nolias vd, som uppger att det nya affärsområdet "events" ligger i startgroparna där Nolia vill ta på sig större arrangemang.
Förnyelse
För att förnya årets mässa har Nolia plockat in Charlotte Jonsson som skapat tre nya områden, en saluhall med Östermalmsstuk där kocken Stefan Öqvist från Älvsbyn lagar mat varje dag, ett trendigt rum där 30 företag samsas om vackert designade produkter, och ett hantverkstorg där bland annat slöjdaren Roland Fällman visar sina speciella burkar.Margareta Lundqvist pekar på betydelsen av Nolia.
- Vi har gjort en beräkning som visar att under veckan görs det affärer för cirka 239 miljoner kronor. Dessutom spenderar besökare och de utställare som kommer cirka 10 miljoner kronor i Umeå, säger Margareta Lundqvist, som aviserar att Nolia går vidare med nya ideer.
Samarbete
Bolaget ska fortsätta samarbetet med Sundsvallsmässan. Ett framtida samarbete med lilla Expo Norr i Östersund känns mer tveksamt.- Däremot ska vi fortsätta samarbetet med Östersund när det gäller skolchefer, säger Margareta Lundqvist som uppger att Solandersymposiet som Nolia arrangerade i vintras är också något mässbolaget vill bygga vidare på.