Piteduon litar på Löfven

Peter Roslund, tidigare kommunalråd, och nuvarande kommunalrådet Helena Stenberg litar fullt och fast på att Löfven ska leverera kustjärnvägen.

Peter Roslund drog igång arbetet med att bilda Norrbotinabanegruppen. ”Torsdagen blev en fantastisk dag”, sade Roslund som följde invigningen tillsammans med kommunalrådet Helena Stenberg (S).

Peter Roslund drog igång arbetet med att bilda Norrbotinabanegruppen. ”Torsdagen blev en fantastisk dag”, sade Roslund som följde invigningen tillsammans med kommunalrådet Helena Stenberg (S).

Foto: Jens Ökvist

UMEÅ2018-08-23 22:08

På torsdagen fanns åtminstone tre lyckliga Pitebor som följde invigningen av bandelen Umeå-Dåva. Peter Roslund och Helena Stenberg (S) sken i kapp med solen och Norrbotniabanan AB:s vd Gusten Granström såg också glad ut.

– En fantastisk dag. Vi skriver historia, säger Peter Roslund.

Han var en av dem som drog igång projektet med Norrbotniabanegruppen för 19 år sedan.

Idén kom som en direkt konsekvens av beslutet att bygga den tio mil långa Botniabanan mellan Örnsköldsvik och Umeå. Det bygget tog tolv år och hade gått snabbare om inte en ornitologisk förening utanför Umeå överklagat. Det gjorde att bygget försenades i tre år och blev 300 miljoner kronor dyrare än beräknat.

– Jag tog initiativ till att kalla ihop landshövdingarna i Norrbotten och Västerbotten och representanter från kommuner och så körde vi igång, säger Peter Roslund.

Han tog också hjälp av kommunalrådet Elvy Söderström (S) i Örnsköldsvik, primus motor bakom bygget av Botniabanan.

Helena Stenberg påpekar att hon och Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S) faktiskt var före Roslund att lansera förslaget om en kustjärnväg.

– Vi SSU:are drev frågan för 30 år sedan, säger hon.

På torsdagen kunde hon, Roslund och Granström summera att nu är bygget igång. Samtliga tror bergfast att den nuvarande statsministern kommer att leverera om än spadtaget togs i elfte timmen under mandatperioden.

– Jag litar på Stefan Löfvens ord att banan också kommer till Piteå, säger Helena Stenberg.

Hon säger att om än detta handlar om några år framåt så är Piteå på tårna för att planera för den kustjärnväg som planeras att dras förbi Västra kajens camping och där Räddningstjänsten får vara beredd att maka på sig.

Gusten Granström har varit vd för Norrbotniabanan AB i tio år, så länge som bolaget funnits.

– Jag har aldrig släppt hoppet om att banan kommer. Men hoppet har sett olika ut, säger Granström.

Han leder ett bolag som arbetar med finansiering av banan. Regering har till skillnad från tidigare borgerliga regeringar ställt sig bakom den ansökan om EU-medel som gjort att EU pytsat in 100 miljoner kronor till den bandel som påbörjades på torsdagen.

– Och arbetet med finansieringen fortsätter. Regeringen har anslagit sju miljarder kronor till sträckan Umeå-Skellefteå, men vi behöver totalt tolv miljarder, säger Granström.

Därför aviserar han att det blir fler ansökningar om EU-medel.

– Och det blir fortsatta förhandlingar med regeringen om hur vi ska fördela arbetet när det gäller den fortsatta finansieringen av Norrbotniabanan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om