Piteåföretagare visar framfötterna

NOLIA. I en av Noliahallarna i den pågående mässan i Umeå finns Pontus Öberg från Piteå som ger massage till trötta utställare och besökare som behöver sitta ned en stund.

Umeå2007-08-09 00:00
Pontus Öberg driver företaget Spa Entertaiment som bland annat arbetar med utbildningar i massage i samarbete med Luleå Tekniska Universitet.

- Vi kör också massage för personal där vi ofta åker ut till företagen, säger Pontus Öberg, som demonstrerar sina massageprogram vid Noliamässan.

Hans företag är ett exempel på att Piteå håller sig framme på Sveriges största besöksmässa. Inte kommunen, vi hittade varken någon monter eller någon uppgift i mässkatalogen på att delägaren i Nolia valt att synas på mässan, men vi hittade flera företag än Pontus Öbergs som tjänar pengar på Noliamässan.

Utomhusbad

Robert Bergström startade Norrlands Spa i Piteå 2002 med affärside att sälja amerikanska utomhusbad från världens största tillverkare Hot Spring och lite billigare pooler från amerikanska Floridaföretaget Dreammakes.

- Det har gått bra. Det som startade som en hobby har blivit ett företag, säger Robert Bergström som berättar att första året omsatte verksamheten cirka en miljon kronor.

I år beräknas omsättningen bli 4,5 miljoner kronor.

- Vi säljer baden i huvudsak i Norrland, men också till Sundsvall, Göteborg, Malmö och Stockholm, säger Robert Bergström, som stått på Nolia varje år och som betraktar mässan som viktig.

- Javisst. Och den är inte bara ett försäljningsverktyg. Den är också ett marknadsverktyg!

Vid Noliamässan syns Nymans Fiske och Fritid som sysslar med försäljning av fisk, fisketillbehör och saker som hör till flytsäkerhet.

Bolaget omsätter 14 miljoner kronor i år där målet är att nå 20 miljoner kronor inom två år.

- Det viktiga med Nolia är inte de stora pengarna utan den PR vi får kring våra produkter. Det är viktigt att synas, säger ägaren Tommy Nyman.

Husvagnar

Staffan Wågberg äger AW Husvagnar i Piteå. Han visar vagnar från Hobby som är Europas största tillverkare av husvagnar. Fabriken gör 24 000 vagnar per år, säger Anders Tidqvist, som är försäljningsansvarig i Sverige för Hobby.

Han säger att i dag har Hobby blivit större på marknaden än både Kabe och Polarvagnen, och Staffan Wågberg säger att Noliamässan ger halva årsomsättningen för hans företag.

- Vi omsätter tre miljoner kronor per år. Av det står Nolia för 1,5-2 miljoner kronor. Vi brukar göra en sex-sju avslut under mässan men Nolia ger också effekter på försäljningen efter att mässan tagit slut, säger Staffan Wågberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om