Nolia öppnar för 100 000 besök

1 augusti slår Stora Nolia i Umeå upp portarna till den mässa som i år gör en extra satsning på barn och familjer, lockar med dansband som Thor-Görans och som visar en helt ny tv-skärm som visar 3D utan att du behöver speciella glasögon.

Stora Nolia startar den första augusti i Umeå. (Arkivbild)

Stora Nolia startar den första augusti i Umeå. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

UMEÅ2015-07-30 14:37

– Vi håller nivån, säger Stora Nolias mässchef Jonas Dahlberg, som uppger att Stora Nolia har lockat 800 utställare som visar allt från bakverk till stora husbilar.

Beräkningar visar att det handlas för nära 400 miljoner kronor under den nio dagar långa besöksmässan.

Vid mässan i Umeå 2013 kom 96 000 besökare. Den siffran vill Jonas Dahlberg slå genom att nå över 100 000.

Han säger att Stora Nolia satsar mer än någonsin på barn och familjer i år.

– Det är en långsiktig inriktning. Vi vi få hit familjerna. Vi har barnpassning, pysseltält och det finns smådjur i en park, säger mässchefen.

3D TV

I ett tält visas en helt ny "High-tech" grej, en tv-skärm som visar bilder i 3D utan att du behöver speciella glasögon.

Det kommer att hållas föreläsningar från en "hundscen" och flera gånger under veckan blir det parad med 50-60 hundar. Under veckan kommer artisten Samuel Ljungblad och fjärde augusti, under senior och juniordagen, kommer dansbandet Thor-Görans med Peter Grundström och Agneta Olsson. Mässan får också besök av svenska bandet Cotton Eye Joe.

Jonas Dahlberg säger att mässan vill minska köbildningarna vid entrén genom att sälja e-biljetter via hemsidan. Biljetten landar i mobiltelefonen och sedan är det bara att passera kön och scanna vid entrén.

Under veckan kan besökarna även vara med i en tävling som går ut på att besökaren laddar ned en app i telefonen där Nolia placerat ut sju "puckar" i montrar. När besökaren går förbi en monter med "puck" piper det i telefonen och när antalet blivit sju är besökaren med i utlottningen av en i-pad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!