Jonas Dahlberg, 42 år, och bördig från Arjeplog, kom till Nolia AB för tolv år sedan. Han har bland annat arbetat som säljare av konferenser varit projektledare för mässor och affärsområdeschef. När tidigare vd:n Tommy Abrahamsson lämnade mässbolaget förra hösten utsågs Jonas Dahlberg till tillförordnad vd, och på torsdagen beslöt styrelsen att utse honom till ordinarie vd.
– Alla vi på Nolia brinner för att utveckla näringsliv och samhälle i Norrland. Dessutom vill vi göra våra destinationer starkare och bidra till att skapa fler besöksanledningar i norra Sverige. Det känns fantastiskt roligt och spännande att ta sig an denna vision med full kraft, säger han.
Under åren har Nolia AB utvecklats till den ledande mässarrangören i Norrland.
Mässbolaget arrangerar 14-15 mässor per år där den senaste, karriärmässan, genomfördes i Piteå tidigare under veckan.
Jonas Dahlberg vill skapa fler mötesplatser.
– Vi vill göra det i samarbete med näringarna i Norrland, men då krävs att någon bransch räcker upp handen och säger vad de vill ha, säger Jonas Dahlberg.
Han säger att han har ett tiotal idéer om hur Nolia ska utvecklas och dit hör Stora Nolia som pendlar mellan Piteå och Umeå vart annat år.
– Stora Nolia ska ta framtiden till Norrland. Ett exempel på det är att köpare inte ska behöva åka till Tyskland för att titta på en vätgasbuss. De ska de kunna göra på Stora Nolia. Det är också viktigt för Stora Nolia är att man utvecklar vad som varit och att mässan ändå får behålla själen.