Besviken vd vill renovera Stora Nolia

Färre besök, färre utställare och negativa resultat för Nolia AB de tre senaste åren. Nu vill vd Jonas Dahlberg starta en renovering av dragloket Stora Nolia.

"Lördag och söndag har beskrivits som katastrofdagar men vi har ändå sålt bra", säger Rickard Edström, delägare i Svenska pool och spa. (Arkivbild).

"Lördag och söndag har beskrivits som katastrofdagar men vi har ändå sålt bra", säger Rickard Edström, delägare i Svenska pool och spa. (Arkivbild).

Foto: Jens Ökvist

UMEÅ2019-08-11 21:57

– Vi har många utställare som säger sig haft en okej eller bra mässa. Vi lockar inte så många besökare som vi skulle vilja. Samtidigt är vi fortfarande en gigant som en av Skandinaviens största besöksmässor säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia AB.

Han säger att nu inleds ett stort utvecklingsarbete kring den mässa som genomförs i Piteå nästa sommar. Han har blandade känslor efter de nio mässdagarna i Umeå.

– Nolia har otroliga medarbetare som jobbar hårt för att leverera en bra mässupplevelse, något som uppskattas av många utställare. Samtidigt går det inte att sticka under stol med att vi gärna hade haft fler utställare och fler besökare. Vad det beror på får vi analysera och det arbetet har redan börjat med intervjuer av utställarna, säger han.

Till bilden hör också som PT redovisat, att de tre senaste räkenskapsåren har bolaget Nolia redovisat negativa resultat med drygt tio miljoner kronor.

Stora Nolia brukar normalt locka drygt 500 utställare. Veckan i Umeå lockade 370. Besökssiffrorna har också dalat. Som mest har Stora Nolia i Umeå lockat drygt 100 000 besök. När lördagen var färdigräknad stannade siffran på 74 442 besökare.

– Vi kommer att räkna och redovisa söndagens siffra och totalsiffran för besöken under måndagen. säger Nolias presschef Erik Säfvenberg.

Rickard Edström, delägare i Svenska pool och spa med butik på Backen, är ändå nöjd med försäljningen.

– Vi hade kalkylerat med 50 sålda spabad. Nu var lördag och söndag katastrofdagar för säljarna, men vi har ändå gjort avslut på 75–80 spabad och vi har fått många offerter på pooler, säger Edström.

Han säger att eftersom varje spabad har ett snittpris på 60 000 kronor landar försäljningen under veckan på cirka 4,8 miljoner kronor.

Jonas Dahlberg aviserar att det blir förändringar inför Stora Nolia i Piteå.

– Redan nu kan vi konstatera att Umeå och Piteå skiljer sig allt mer åt i engagemanget för mässan samt i intresse från utställare och besökare. Det gör att vi är enormt peppade på att genomföra utvecklingsarbetet som får ett första genomslag vid mässan i Piteå och ett ännu större genomslag i Umeå om två år.

Stora Nolias projektledare Peter Kattilasaari är nöjd med hur mässan genomförts, men håller med om att det finns mycket att arbeta med för att göra den mer attraktiv.

Trots den negativa trenden vill Nolias vd peka på betydelsen av Stora Nolia.

– Det är få som kan slå oss i antal besökare och utställare. Dessutom är vår betydelse för besöksnäring och det lokala näringslivet enormt. Det får vi aldrig glömma bort i sammanhanget.

Besökssiffror Stora Nolia i Umeå 2019 (2017 års siffror inom parentes)

Lördag 3/8: 11 392 (13 090)

Söndag 4/8: 9 639 (8 436)

Måndag 5/8: 9 076 (9049)

Tisdag 6/8: 8 491 (8612)

Onsdag 7/8:13 474(12 948)

Torsdag 8/8: 5 591 (6 828)

Fredag 9/8: 7 611 (8 303)

Lördag 10/8: 9 168 (9 968)

Källa:Nolia AB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!