Med snöskoter över Kvarken
Över Kvarken, från Sverige till Finland, med snöskoter- i juli. Ja, ni läste rätt. Joel Renberg, bördig från Vidsel, är beredd att göra ett försök.- Jag har länge varit sugen men har aldrig vågat.
Joel Renberg, Vidsel.
Foto: Gunnar Westergren
- Det är ju skönt om man slipper köra i allt för stora vågor.
När PT pratade med honom vid 22.15-tiden trodde inte Renberg på någon start samma kväll eller under natten.
- Nej, det blir nog så att jag avvaktar. Dessutom känner jag mig lite halvkrasslig. Fast å andra sidan vill jag inte göra alla besvikna.
Idén att köra snöskoter mellan Sverige och Finland på öppet vatten har Renberg burit på länge.
- Sedan jag började köra i 12-årsåldern har tanken alltid fascinerat mig. Dessutom var det en kompis som fick mig att fatta mod. Tidigare har jag inte vågat men med all den uppmärksamhet som det här orsakat så känns det annorlunda.
Följebåt
Enligt Renbergs egna beräkningar så klarar han sig över Kvarken om hastigheten ligger mellan 40 och 100 kilometer i timmen. Då håller farten honom flytande och bensinen räcker.
- En snöskoter tar betydligt mer bränsle när man kör på öppet vatten jämfört med snö.
Om försöket blir av kommer han också att ha en följebåt intill.
- Med dykare och allt. En trygghetsåtgärd. Att köra ensam är inte att rekommendera.
Renberg är sedan tre år bosatt i Umeå. Han är en inbiten motorentusiast. Det är snöskoter och motocross som gäller.
Vad säger dina föräldrar om din idé att köra snöskoter över Kvarken?
- De stöttar mig och har önskat lycka till.
Du väntar inte med försöket tills sommarvärmen har infunnit sig?
- Kanske. Det vore i alla fall skönt att få köra på dagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!