Uppgifterna om när väg 555, den mellan Älvsbyn och Tvärån till Sikfors, senast bättrades går isär.
En del hävdar att det var alldeles i inledningen av 1980-talet. Andra hävdar att det går längre tillbaka i tiden än så.
Det får vara hur det vill med den saken. Nu har alla de som dagligen tvingats skumpa fram längs vägen äntligen fått en länsväg värd namnet.
Två etapper
– Ja, verkligen. Äntligen, säger Ebbe Häggström i Tvärån.
– Det är knappt man tror att det är sant. Tidigare har man dragit sig varje gång man haft ett ärende till Älvsbyn och tvingats ut på vägen. Nu är det en ren njutning att komma ut med bilen på vägen, säger han.
Kanske inte så underligt. Den knappt 18 kilometer långa vägsträckan har fått en rejäl ansiktslyftning.
Allt började i maj förra året.
– Under 2014 höll vi på mellan maj och november. Mellan 15 och 20 personer plus ett femtontal maskinenheter var då igång på sträckan, berättar Rolf Sjögren, platschef vid entreprenadföretaget BDX som haft hand om generalentreprenaden.
Stora mängder
Under vintermånaderna var det ett kortare uppehåll.
– Jo, vi sen startade vi upp igen i maj i år, säger Sjögren.
Det är ansenliga mängder som grävts och schaktats bort.
– Allt som alt handlar det väl om cirka 70 000 kubikmeter som forslats bort. Det inkluderar det vi grävt ur från själva vägen, men även med diken och förbättring av slänter, förklarar Rolf Sjögren.
Stora mängder har därefter fyllts på för att skapa en stabil väg.
– Vi har kört hit mellan 140 000 och 150 000 ton krossade produkter, säger platschefen.
Men det finns mer intressanta sifferuppgifter. Den totala längden på vägtrummor som bytts ut och lagts nya uppgår enligt Rolf Sjögren till cirka en kilometer.
Säkrare väg
– Den här vägen är viktig både för transportnäringen och länstrafiken, understryker han.
Av de cirka 800 fordon som passerar längs sträckan varje dygn, utgör de nämnda en stor andel.
– Jag tror att enbart länstrafiken har mellan 18 och 22 turer som trafikerar här varje dygn, säger Rolf Sjögren.
I samband med de omfattande vägarbeten som gjorts, har Trafikverket haft ambitionen att göra sträckan ännu säkrare. Ett antal refuger har byggts i anslutning till in- och utfarter från de små byar som finns längs vägsträckan.
– På något ställe har det även byggts en så kallad Timglashållplats för busstrafiken. Det innebär säkrare på- och avstigning, säger Rolf Sjögren.
På måndagen slutbesiktas det 17,8 kilometer långa vägprojektet.
– Det känns både bra och som att det är väl investerade pengar, säger projektledare Anna Wahlström vid Trafikverket Region Nord.