Det är satsningen på stora järnvägsarbeten i sommar som ställer till det. På 29 platser runt om i landet, från Gällivare till Lund, kan man räkna med rejäl problematik.
– Men värst drabbat blir Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Johan Tjerneng , presskommunikatör vid Trafikverket.
Från norr till söder
Bland annat kommer Mälarbanan mellan Stockholm och Västerås att stängas av samtidigt som dubbelspårsutbyggnaden mellan Stockholm och Strängnäs pågår.
– Där kan man få väldigt stor påverkan. Speciellt om något inträffar som gör att avstängningarna blir längre än planerat.
Men även i norra Sverige kan resenärerna räkna med strul. Exempelvis kommer ett planerat spårbyte att ske mellan Älvsbyn och Bastuträsk på norra stambanan där trafiken under lång tid tvingats gå med reducerad hastighet då spåret är för dåligt.
Totalstopp
Lägg därtill byten av växlar och ställverk samt kontaktledningar som utsatts av slitage från både tåg och vädrets makter. Trafikverket har samlat flera sträckor där kontaktledningar måste bytas vilket leder till att trafiken stängs av på båda sidor av dubbelspåriga sträckor för att inte utsätta de som arbetar för onödiga risker.
– Det är livsfarlig spänning i ledningarna. Det gör att det blir totalstopp på en sträcka just när man byter, säger Tjerneng.
Samtidigt menar han att tågoperatörerna är väl informerade om Trafikverkets arbeten varför sommarresenärerna informeras om eventuella problem redan när de köper biljetten.
– Järnvägsarbetena spikades redan 2015. (TT)