Sittvagnar i stort test

En sittvagnvagn måste tåla tuffa tag, men alla märken klarar inte påfrestningarna lika bra, visar Testfaktas test. Från två vagnar kan småbitar lossna och innebära en kvävningsrisk.

Patrik Spånglund förbereder Emmaljungavagnen för uthållighetstestet: 30 mil på ett knöligt rullband.

Patrik Spånglund förbereder Emmaljungavagnen för uthållighetstestet: 30 mil på ett knöligt rullband.

Foto: Anna Sigge

TEST2016-04-09 09:30

Sittvagnen är småbarnsfamiljens arbetshäst. Den ska klara otaliga promenader fram och tillbaka till dagis, ofta med extra lastvikt i packkorgen och en passagerare som inte sitter still många sekunder.

– De här vagnarna ska vara lätta och smidiga att få med sig, men de måste fortfarande vara stabila, säger Patrik Spånglund, testledare på SP Sveriges tekniska forskningsinstitut, där vagnarna testats.

Överlag klarar sig de testade vagnarna bra – åtminstone i jämförelse de ännu lättare paraplyvagnarna som Testfakta undersökte för några år sedan. Då fick sex av sju underkänt och många delprov gick inte ens att genomföra eftersom vagnarna gick sönder fullständigt redan i början av testet.

Denna gång gick alla tester att genomföra, men det finns ändå stora skillnader mellan märkena.

Att kvalitén varierar märks bland annat när labbet testar vagnarnas uthållighet. De får då köra 30 mil på ett rullband med ojämnheter. Alla modeller kommer i mål, men efteråt glappar flera märken ordentligt i chassits olika leder. Det gäller till exempel Bugaboo och Stokke som blivit rangliga, trögrullade och är svåra att styra. Från Britaxvagnen har en bult släppt från hjulfästet.

Andra vagnar har bara ett mindre glapp och är fortfarande lättstyrda efter testet. Allra bäst klarar sig Kronan, som slutar som testets vinnare.

– Den känns fortfarande nästan som ny. En del vagnar har helt enkelt en bättre grundkonstruktion och blir inte lika slitna, säger Patrik Spånglund.

Kronan hör också till de stabilaste vagnarna, barnet kan alltså luta sig ut förhållandevis mycket utan att vagnen välter.

När det gäller handtagens hållbarhet och eventuell klämrisk får samtliga vagnar glädjande nog godkänt i testet. Men Emmaljunga och Moweo får en allvarlig anmärkning på säkerheten eftersom barnet kan komma åt skumplasten under tyget och bita loss delar.

– Får barnet loss bitar utgör det en kvävningsrisk, därför måste tillverkaren se till att det inte går. Det här kravet kom för flera år sedan, men som vi ser är det inte alla märken som gått i mål här, säger Patrik Spånglund.

En panel på fyra personer bedömde också hur lätta vagnarna är att fälla ihop. Klart högst betyg fick Babyjogger, som man fäller genom att dra i en smart rem i mitten av sitsen.

En detalj som kan vara värd att titta på när man väljer vagn är hur mycket som går att lasta i bagagekorgen. Stokke och Moweo klarar bara två kilo – futtiga två liter mjölk alltså. De andra vagnarna klarar fem eller fyra kilo.

Om testet

På uppdrag av Testfakta har SP Tekniska forskningsinstitut i Borås testat åtta olika sittvagna, eller sulkys som vissa tillverkare benämner dem. Testprogrammet är baserat på delar av provningsstandarden EN 1888:2012. Alla tester utfördes med 15 kg vikt i sitsen.

De olika testmomenten var:

Säkerhet: Detaljer, funktioner och stabilitet.

Laboratoriet har undersökt:

- risken att barnet fastnar med finger, fot eller huvud

- klämrisker

- om barnet kan komma åt och bita loss delar av skumplast

- vassa och farliga kanter

- om alla krav på varningstexter, märkningar och information i bruksanvisningen uppfylls

- Stabilitet, hur mycket vagnen kan lutas åt olika sidor innan den tippar.

Kvalitet och uthållighet

- Långtidstest på rullband (ca 30 mil) med gupp och ojämnheter, och bedömning av kvalitet och slitage efteråt

- Dynamisk hållfasthet – vagnen rullas ner för sluttande plan och stoppas tvärt av en järnbalk.

- Tryck och lyft i vagnarnas handtag (10 000 gånger)

- ryckprov i handtaget.

Konstruktion och hantering

En testpanel på fyra personer bedömde hur lätta vagnarna var att fälla ihop.

Användarvänligheten har också betygsatts utifrån vagnarnas vikt, bredd, volym i hopfällt läge, hur mycket handtaget kan regleras och lastmöjligheter i packkorgen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om