Skärgårdsseminariet i Piteå anordnas årligen i samband med skärgårdsfesten på Västra kajen. Den här gången fick deltagarna för första gången samlas ute i skärgården vid Piteå båtklubbs hus på Svinöra.
– Skärgården har en jättepotential som inte nyttjas i den omfattning som man skulle kunna göra. Därför började vi för fem år sedan lyfta frågorna för att de ska leva, säger Per Hallqvist, verksamhetschef för Destination Piteå.
Enligt honom ökar intresset för att besöka Piteås skärgård samtidigt som möjligheterna till boende och båttaxi är begränsade.
– Vi måste tillgängliggöra skärgården. Är du inte båtägare tar du dig inte ut och det är inte alla som har båt, säger Per Hallqvist.
"Jättefina besöksmål"
Entreprenörer, kommunala tjänstemän och andra myndighetspersoner lyssnade på föreläsare och samtalade om framtiden. Bland föreläsarna fanns bland annat Tina Nilsson som representerar Bottenvikens skärgård, ett kommunalt samarbete för skärgårdsutveckling som Skellefteå, Piteå, Luleå och Haparanda har tillsammans.
– Det finns jättefina besöksmål, det finns viss infrastruktur och det finns jätteduktiga entreprenörer som har paket och guidade turer. Det handlar om att bygga vidare på grunden som finns, säger hon.
Bland annat finns det ett behov av bättre infrastruktur.
– Fritidsbåtfolk behöver bastu, dass, bryggor och skyddade hamnar, men det behövs även infrastruktur i form av turbåtar för dem som inte har egen båt, säger Tina Nilsson.
Vill öka medvetenheten
Några som hjälper till att marknadsföra Bottenvikens smultronställen är skärgårdsguiderna Ida Lindgren och Ida Liljedahl. 18-åringarna från Piteå har gått en utbildning genom Ulrika Kommes på Laponia Rederi. Under sommaren har ungdomarna guidat besökare på Stenskär två dagar i veckan och arbetat på Västra kajens båtmuseum resten av tiden.
– De som har följt med till Stenskär har blivit jätteimponerade. Jag hoppas att ännu fler kommer ut och åker med turbåtarna, det är ett jättebra sätt att ta sig ut i skärgården för de som inte har båt, säger Ida Liljedahl.
Tillsammans med Ida Lindgren ser hon ett stor potential för skårgårdsturismen.
– Det känns som att det går framåt. Samtidigt behöver man göra Piteborna mer medvetna om vilka alternativ de har. Många besökare har aldrig varit ute i skärgården trots att de har bott här i 30 år, säger Ida Lindgren.