Nya regler i konsumentskyddet ska stoppa reabluffar

Den 1 september stärks konsumentskyddet.

Den första september blir det krav på att redovisa vilket lägsta pris en vara haft de senaste 30 dagarna. Det är ett sätt att få bukt med att butiker höjer ordinarie priser strax före Black Week för att reapriset ska se bättre ut.

Den första september blir det krav på att redovisa vilket lägsta pris en vara haft de senaste 30 dagarna. Det är ett sätt att få bukt med att butiker höjer ordinarie priser strax före Black Week för att reapriset ska se bättre ut.

Foto:

Sverige2022-08-19 09:00

Den första september blir det krav på att redovisa vilket lägsta pris en vara haft de senaste 30 dagarna. Det är ett sätt att få bukt med att butiker höjer ordinarie priser strax före Black Week för att reapriset ska se bättre ut. Det skriver Sveriges konsumenter i ett pressmeddelande.

Exempel på andra förändringar i konsumentskyddet:

  • Att det ska bli tydligare vem som är den verkliga säljaren på handelsplatser som till exempel Cdon, Blocket och Amazon. Är det ett företag eller en privatperson? Det gör skillnad för skyddet för konsumenten.
  • Att företag och sökmotorer måste berätta hur de rankar olika sökresultat. Är det den som betalat mest som hamnat högst upp?
  • Att företag måste säkerställa att recensioner som de skyltar med är äkta.
  • Att det ska bli lättare att straffa företag som bryter mot marknadsföringsreglerna – och att straffen kan bli tuffare.
  • Att du får rätt att reklamera en tjänst även om du ”bara” betalat med dina personuppgifter.
  • Att det ska bli förbjudet att använda digitala botar för att köpa stora mängder biljetter till evenemang.

De nya skärpningarna är en anpassning till EU:s regelverk.

Sveriges Konsumenter

Sveriges Konsumenter är en oberoende, ideell organisation som tillsammans med sina medlemsorganisationer syftar till att stärka konsumentmakten. Visionen är ett hållbart samhälle där konsumentens röst och rätt är stark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!