Hållbarhet var från början ett slags CSR-uppdrag inom företagen med syftet att visa att företaget även gjorde goda insatser. I takt med att det kommit nya regelkrav och direktiv om att företag ska arbeta med hållbarhetsfrågor har rollen blivit vanligare. I dag finns knappast något företag som inte arbetar med hållbarhet. Det skriver interimsförmedlaren Scandinavian executive i ett pressmeddelande.
– Numera är det ett strategiskt framgångsrecept att vara hållbar. Ingen kan i dagens värld nonchalera hållbarhetsfrågan, för då försvinner kunderna, säger Michael Gabrielsson på Scandinavian executive.
Från att ha varit en väldigt nischad grupp är hållbarhetscheferna nu bland de mest efterfrågade.
– För ett par år sedan fanns det bara en handfull som hade den kompetensen. I dag är det en av de vanligare hos oss. Det finns också en fördel att jobba med hållbarhetsfrågor på konsultbasis. Att ha med sig erfarenheter från olika branscher och verksamheter ger fler perspektiv som företagen kan använda, säger Michael Gabrielsson.