– Motorsport har alltid funnits i mitt liv, säger Emil Öhman, när PT hälsar på honom och sambon Petra Bergman på gården i Bodsjön utanför Svensbyn.
– Jag har mekat sedan jag gick i åttan!
Emil Öhman är starkt förknippad med snöskotercross. Bland meriterna finns två VM-guld. Han har vunnit SM i Sverige fyra gånger och tävlat på andra sidan Atlanten.
– Vi var hela vintrar i USA under fyra år där jag bland annat kom trea i högsta serien, säger han.
Efter 17 år slutade han med snöskotercrossen 2105. Till vardags mekar han i Tvärån i pappan Thomas och farbrodern Mats Öhmans rallycrossbilar. Han har själv kört en del rallycrosstävlingar där han körde i Skellefteå under den gångna helgen. Han rattade en tvåhjulsdriven BMW E82. Ett kraftpaket med 400 hästkrafter under huven.
Så Emil Öhman har allt annat än lagt av med motorlivet, det vittnar den lilla röda crosskart han byggt.
– Jag har länge sneglat på crosskartmaskiner och sett deltävlingar. Så när det kom ut en på Blocket köpte jag den. Då hade den en 500 kubiks motor som rasade fort, ler Emil Öhman.
Historien avslöjar inte hur det gick till men han löste motorproblemet.
– En kompis hade en motorcykelmotor, en 1 000 kubiks Yamaha R1 som är Yamahas snabbaste motorcykelmotor. Den är helrenoverad, förklarar Emil Öhman.
Han har i stort sett byggt om hela crosskarten som fått racingdämpare.
– Ramen är förstärkt och förlängd och karossen maxbreddad. Jag har också byggt ett eget grenrör för att få ut mer effekt, säger Emil Öhman, som inte utgått från någon ritning.
– Jag har byggt karten utifrån eget huvud.
Crosskarten är försedd med en sexväxlad manuell växellåda. Toppfarten ligger kring 180-190 kilometer i timmen men Emil Öhman kan inte tävla eftersom den har för mycket muskler.
– I tävlingssammanhang får en crosskart enbart ha en 650 kubiks encylindrig motor. Den här är ju på 1 000 kubik med 165 hästkrafter.
Hur ska du använda den?
– Det blir väl mest att lattja med den häromkring, ler Emil Öhman, som avslöjar att det finns fler objekt i garaget.
Nyligen köpte han in en 125 kubiks gocart som ger 45 hästkrafter.
Måhända något för sonen Aron, tio månader, att gasa med om några år?
– Jo han gillar redan nu att vara med i garaget.
Emil Öhman tävlade med finska Lynxmaskiner och nu har han kommit över ett par gamla maskiner som kördes av fabriksförare, bland annat Janne Tapio.
– De ska jag göra klar till hösten. Janne Tapios gamla maskin blir utställningsobjekt. Den andra ska jag köra, säger Emil Öhman.