Många har kämpat för att sträckan ska göras säkrare för de många bybor och besökare som färdas där. I och med att Trafikverket nu fastställt vägplanen så tycks det bli verklighet. Svensbybon Harry Bäcklund har kämpat under 20 års tid för att få till stånd åtgärder som skulle göra vägen säkrare. Han är mycket nöjd över att något äntligen tycks hända i frågan.
– Beslutet kommer inte en dag för tidigt, säger han.
Brith Fäldt är en annan Svensbybo som berörs av frågan både som politiker och privatperson. Hon är glad men vågar hon inte riktigt tro på att det ska bli verklighet förrän "spaden sätts i jorden" eftersom planerna ligger fast i fem år.
Beslutet innebär att 5,8 kilometer av vägen kommer att bli mötesfri med omväxlande 2+1 och 1+1 körfält. Mellan väg 550, Infjärdenvägen och Svensbyn kommer också vissa sträckor att breddas. Viltstängsel kommer att sättas upp mellan Svensbyån och Vitsand. Vid 13 fastigheter kommer bullerplank eller vall kommer byggas. I bland annat anslutningen Rismyrliden och Risnäsvägen kommer höjdnivåerna att justeras för att förbättra sikten.
Cykel- och gångvägen kommer att få belysning och till största delen bli friliggande och placeras på den södra sidan. Den kommer att anslutas till övriga cykelstråk och få en port under väg 272 vid Vallsberget/Lindbäcksstadion och en bro vid Rimyrliden och Risnäsvägen.
Bredare vägrenar planeras också mellan väg 550, Infjärdenvägen, och Svensbyn. En åtgärd som görs för oskyddade trafikanter. Det välkomnas av Urban och Jessica Nordmark som bor i Svensbyn.
De är inbitna cyklister. Urban cyklar till jobbet i stan och Jessica motionscyklar Infjärden runt tre till fem gånger i veckan.
– Mellan Vallsberget och Svensbyn är det helt livsfarligt, säger Urban Nordmark.
De har båda sett många incidenter där. Ofta har det berott på att bilister inte hållit undan tillräckligt när de passerat cyklister.
– Blåser det så att vinden tar tag så är det ännu farligare, säger Jessica.
Roland Lundgren har bott i Svensbyliden i 32 år. Han cyklar dagligen till stan och har alltid undvikit att passera Vitsand. Han välkomnar ombyggnationerna som kommer att innebära att han slipper cykla via Blåsmark.
Malin Lundmark är lärare i Svensbyskolan men bosatt i stan. Hon kör bil varje dag.
– Jag har en elcykel men har undvikit att cykla till jobbet på grund av trafiksituationen längs vägen. Jag längtar verkligen till att kunna börja cykla till jobbet i Svensbyn är, säger hon.