Kritik mot väganslag

De senaste två åren har Trafikverket region Nord lagt ned 57,5 miljoner kronor på lågt trafikerade vägar mellan Sjulnäs och Lillpite och mellan Storsund och Korsträsk.Det retar Harry Bäcklund vid Svensbyns byalag som arbetat i drygt 20 år med att få Trafikverket att bygga om den hårt trafikerade sträckan mellan Vitsand och Svensbyn.

Pappershögarna har växt under åren. Harry Bäcklund har kämpat i mer än 20 år för att vägen mellan Vitsand och Svensbyn ska byggas om.

Pappershögarna har växt under åren. Harry Bäcklund har kämpat i mer än 20 år för att vägen mellan Vitsand och Svensbyn ska byggas om.

Foto: Gunnar Westergren

SVENSBYN 2012-11-28 06:00

- Jag undrar vem som tömmer plånboken på Trafikverket där pengarna hamnar på lokala mindre vägar med betydligt mindre trafik? frågar Harry Bäcklund.

- Jag blir rent ut sagt förbannad över hur Trafikverket prioriterar.

Han tar fram tidningsurklipp från PT daterat 21 september för ett par år sedan med en leende Trafikverkschef Arnold Wonkavaara som klipper band med Eva Vikström, Piteå kommun, och Sera Olofsson, Lillpite.

Harry Bäcklund är inte lika glad.

Lågt trafikerad
- Trafikverket har lagt 13,5 miljoner kronor på en väg som trafikeras av 500 fordon per dygn, säger Harry Bäcklund, som ger ytterligare exempel.

I år öppnades den ombyggda vägen mellan Storsund och Korsträsk. Den har kostat 44 miljoner kronor och trafikeras av cirka 120 bilar per dygn varav ett 20-tal tunga fordon.

Harry Bäcklund anser att snedfördelningen är orimlig. Trafikverket borde ha priorierat annorlunda till förmån för den betydligt hårdare trafikerade väg 373 som passerar nedanför hans gård.

- Här åker 3 200 fordon varje dygn. Av dem är 300 tunga fordon. Det är 100 000 bilar per månad. Jämför det med trafiken och kostnaden för vägen mellan Storsund och Korsträsk, säger Harry Bäcklund.

När PT:s fotograf Gunnar Westergren tar bilder dundrar en av många timmerekipage förbi och i vår inleds den fortsatta eran med vindkraften i Markbygden.

- Vi märkte av de stora och utrymmeskrävande transporterna redan när Dragaliden byggdes och nu går det i gång igen. Antalet tunga fordon kommer att dubbleras på en avsmalnad väg, säger Harry Bäcklund, som pekar på att för något år sedan valde Trafikverket att krympa vägbredden från sju till sex meter.

- Vilket bland annat lett till flera olyckor. Folk har farit av utanför asfaltskanten och hamnat i diket, säger den stridbare Harry Bäcklund.

Han pekar på att kampen för den ombyggda vägsträckan har pågått i mer än 20 år utan resultat.

Inget har hänt
- 2010 kom den senaste vägutredningen. Sedan har inget hänt, säger Bäcklund, som jagat cheferna på Trafikverket i flera år för att få besked.

Nu ser det dock ut som att han får ett möte med Trafikverkschefen Arnold Wonkavaara.

- Vi ska träffas 12 december. Då ska jag fråga honom om varför de lägger miljoner på lokala småvägar när pengarna borde läggas på regionala vägar med mycket trafik, säger Harry Bäcklund.

FAKTA Väg 373

1996: Piteå kommun skriver till Vägverket om att prioritera vägbygget.

1997: Piteå kommun trycker återigen på Vägverket i frågan.

1998: Vägverket tar fram en förstudie kring projektet.

1998: Vägverket gör en vägutredning

1999: Piteå kommuns trafikutskott yttrar sig över utredningen.

2002: Piteå kommun tar med vägen i sin prioriteringsplan.

2004: Vägverket gör en ny vägutredning.

2010: Byaföreningen lämnar in medborgarförslag med krav på att vägen byggs om.

2011: Kommunfullmäktige bifaller medborgarförslaget.

2012: Trafikverket uppger vid möte i Piteå att vägen byggs om 2015-2016.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om