Den 1 oktober började den så kallade förändringen av verksamheten att genomföras, vilket innebar att de flesta servicemedarbetarna fick sänkt sysselsättningsgrad från heltid till 85 procent. Sedan dess har 74 avvikelserapporter lämnats in, där merparten handlar om att de anställda inte hinner med sitt arbete.
Enligt skyddsombudets skrivelse till Arbetsmiljöverket anser serviceföretaget att vissa medarbetare är för långsamma. Den närmaste chefen har därför föreslagit att skicka dessa till Företagshälsovården.
Totalt motsvarar tidsneddragningen fem heltidstjänster och motiveras med att servicemedarbetarna ska börja städa enligt så kallad Dansk standard.
Tungt arbete
I skyddsombudets begäran till Arbetsmiljöverket ställs bland annat krav på att en utomstående resurs ska mäta hur lång tid städningen på Sunderby sjukhus tar. Kommunals representant kräver också att raster ska läggas in i schemat, som också bör visa hur lång tid varje enhet tar att städa.
Av begäran framgår också att situationen på operationsavdelningen bör ses över, för att förebygga sjukdom hos städpersonalen. Där är det två anställda som tillsammans städar över 4 000 kvadratmeter, dessa två får behålla sina heltidstjänster på ISS.
Arbetet på Sunderby sjukhus uppges vara tungt eftersom korridorer, prång och rum är överbelamrade med uttjänt material, möbler och apparater som egentligen borde förvaras i förråd. Dessutom används korridorer som uppehållsrum och väntrum, vilket gör ytorna svårare och mer tidskrävande att städa.
Några servicemedarbetare har även fått fler enheter att städa sedan de nya schemana presenterades.