Hushållningssällskapet står i startgroparna med sin nya webbplats för företag i Boden, Luleå, Piteå, Kalix och Älvsbyn. Grundidén med projektet är att underlätta för landsbygdföretag att nyttja möjligheten till ökad lönsamhet genom marknadsföring och försäljning av produkter och tjänster via nätet.
– Tanken är att Saluhall.net ska fungera som ett virtuellt köpcenter. Ambitionen är att alla typer av produkter och tjänster ska finnas representerade, säger Malin Ylinenpää, Hushållningssällskapet.
"Varför inte prova"
När Birgitta Forsman flyttade Handelshuset i Älvsbyn upp till Storforsen var hon medveten om att hon skulle få lugna perioder under vintern.
– Då tänkte jag, varför inte prova att göra en webbshop, säger hon.
Hon har redan hunnit en bit på vägen, men tisdagens nyhet om Saluhall kom som en glad överraskning.
– Jag tyckte att det lät som något för mig. Även om jag har kommit en bit på vägen så är det ändå ett stort steg till publicering, säger Birgitta Forsman.
"En välbesökt butik"
Många företag vill erbjuda sina kunder möjlighet att handla på nätet och att betala med kort, men att anlita ett konsultföretag för att sätta upp en webbplats kan för många småföretag vara en alltför stor investering.
– När webbplatsen är på plats så kostar marknadsföring dessutom stora pengar för den som vill få en välbesökt butik. Genom saluhall.net så kan företagen nå större kundunderlag genom gemensamma marknadsföringsinsatser, säger Malin Ylinenpää.
"Är min förhoppning"
Birgitta Forsman får ofta förfrågningar om hon finns på nätet, därför hoppas hon att webbshoppen är i gång lagom till sommaren för att kunna marknadsföra den när Storforsens högsäsong börjar.
– I och med att jag får in så mycket folk får jag möjlighet att berätta att det finns. Dessutom hinner de känna sig hemma med vem man handlar av innan de ska handla på nätet, säger hon.
Hon får redan i dag in beställningar trots att hon inte har någon webbplats. Hon har därför stora förhoppningar på en utökad kundkrets i och med hemsidan.
"Fler än bara några"
– Jag har en kund i New York, och även i Nederländerna och Danmark. Tar de sig tid och kontaktar med mig via mail och telefon, så känns det som att det borde bli fler än bara några stycken på hemsidan, säger Birgitta Forsman.
Huvudfinansiärer i projektet är Hushållningssällskapet i Norr- och Västerbotten och Längmanska Företagarfonden. Luleå-, Boden- Piteå-, Älvsbyn- och Kalix kommuner är medfinansiärer.