Varvet bygger ut hamnen för miljoner

Storfors varv och marina har investerat drygt en miljon kronor i en vågbrytare och fler båtplatser.

Vågbrytaren ska skydda hamnen från syd- och sydostliga vindar.

Vågbrytaren ska skydda hamnen från syd- och sydostliga vindar.

Foto: Tommy Norin

STORFORS2018-08-09 17:45

Under 15 år har Ulf och Christian Lindén byggt upp en marina med hamn i området vid gamla Storfors varv. Företaget säljer servar och reparerar båtar, samt har vinterförvaring, säljer båtmotorer fyrhjulingar och snöskotrar.

Hamnen har 25 båtplatser och nu blir det 15 fler. Under veckan slutinstallerades en 60 meter lång vågbrytare som skyddar hamnen. Den är levererad av Stockholmsföretaget Pontec som tidigare byggt nya Bondömarinan och ettans båthamn i Luleå när den flyttades ut på grund av ett bostadsprojekt.

Företaget är också verksamt i Norge, Tyskland och Polen.

– I Sverige tillverkar vi på lego, dessutom har vi egen fabrik i Tyskland, säger Pontecs delägare Jonas Nordbäck.

Christian Lindén förklarar att investeringen är gjord för att stoppa sjögången in mot hamnenl

Han och Ulf Lindén som äger en mindre del i företaget, säger att det är speciellt besvärligt när det blåser syd- och sydostliga vindar.

Nu blir det dock lugnt.

I måndags anlände tre trailers med betongbryggorna som lyftes av en gigantisk kran. Efter det inleddes arbetet med att sjösätta betongbrytaren under ledning av Jonas Nordbäck. Arbetena utfördes av Janne och Juri Eerola som vid PTs besök hade fullt upp med att sätta fast den vågbrytare som är förankrad med nio stycken 2,5 ton tunga betongblock.

– Den här kommer definitivt att klara isen i vinter, säger Christian Lindén.

Han uppger att med Y-bommar till hamnen slutar investeringen på cirka en miljon kronor.

– Just nu har vi ingen ny investering på gång. Men på sikt vill vi bygga ut hamnen i takt med efterfrågan, säger han.

Uppgraderingen av marinan sker samtidigt som mässan Stora Nolia pågår. Normalt brukar Storfors varv och marina delta i en stor monter med försäljning av fyrhjulingar och snöskotrar. I år har Lindén valt att inte vara med.

– Det kostar för mycket. Monterhyran och kringkostnaderna ligger på över 100 000 kronor. En försäljning på Stora Nolia ger kanske en halv miljon kronor. Men vi tappar lika mycket på att hålla varvet stängt före och efter Noliaveckan och det gör att vi inte kan utföra service och reparationsarbeten. I veckan har vi exempelvis fått in två stora försäkringsjobb. De hade vi inte kunnat ta om vi stått på Stora Nolia, säger Christian Lindén.

Han säger också att under åren har Storfors varv och marina fått in flera leverantörer av produkter.

– De representerar olika märken och de kan inte stå i samma monter, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om