– Jag har väl ärvt det av farsan, säger Christian Lindén, och syftar på Ulf Lindén som startade Storfors varv och marina i Bergsviken och som kört dragracing när han var yngre.
– Då gick det snabbt. Med tiden har det gått allt långsammare för honom, ler Christian Lindén, som växt upp med pappans båt och bilintresse. Nu är Christian Lindén delägare och vd för varvet.
Dyrt skrov
2009 fick han ögonen på en havsracer designad och byggd av esset Mikael Frodé i Waxholm som bland annat vunnit Roslagsloppet nio gånger.
– Havsracern har han tävlat med i England och Sverige, förklarar Christian Lindén, som fick köpa den båt som är den enda i världen.
Han vill inte säga prislappen. Men när den byggdes 1987 kostade det 1,5 miljoner kronor att enbart göra skrovet. Sedan 2009 finns båten vid Storfors varv där den fått ny plast på övre däck och steglisterna är renoverade. Instrumenteringen har setts över och det har plockats på två stycken 275 hk Mercurymotorer som en fart av 80 knop. Så snabbt tänker dock inte Christian köra i farvattnen runt Piteå.
– Någon gång ska jag väl testa, annars ska jag bara åka runt och lattja lite, säger Christian Lindén, som arbetat med båten under hela sommaren.
–Jag håller på att göra den klar nu och hoppas på en provkörning i höst, säger han.
Första bil en Mustang
Nu är inte båtar fartfyllde Christian Lindéns enda morot.
– Min första bil var en Ford Mustang 1987, säger vd:n för Storfors varv.
Hans bruksbil är en Ford Picup S 150 med en 300 hk V8-motor, men han har en jänkare med betydligt mer klös i motorn än så.
2009 köpte han skalet av Mustang RE-Coupe från 1965. I bilen sitter en V8-motor som Christian Lindberg köpt i delar i USA och satt ihop själv.
– En singelturbo gör att jag får ut 1000 hästkrafter på hjulen. Så får jag dock inte köra på landsväg, för att göra det kan jag trycka ned den till 300 hästkrafter, säger Christian Lindén.
Historien förtäljer inte om han väljer att trycka på knappen när han drar in till stan´.
Bara för tävling
Mustangen används inte som någon bruksbil.
– Nej jag kör den i så kallade driftingtävlingar som går ut på att sladda igenom en bana med markerade zoner, säger Christian Lindén, som kört tre tävlingar i sommar.
– Det gick riktigt bra. Bilen har fungerat som den ska där jag kom tvåa i serien Northern Drifting serie. Det är jag nöjd med, säger den fartfyllde ynglingen som också kört dragracing på Långnäs.
Där kom han upp i 241 kilometer i timmen och körde den 402 meter långa sträckan på 9,75 sekunder.
Mustangen inte enda muskelpaketet. Nu väntar renovering av en banracingbil, en Oldsmobile 1986 köpt i Umeå efter direktimport från USA.
– För den kommer att jag bygga ny motor till vintern och det blir en ren tävlingsbil, säger den fartfyllde 30-åringen.
0911–64500