Sveriges MotorCyklister (SMC) med 71 000 medlemmar gick på söndagen ut med ett skarpt uttalande där medlemmar rasar mot det de uppfattar "myndighetens hemliga lista med åtgärder som kränker integritet, särbehandlar och inskränker på motorcyklisters frihet".
– Dåliga förslag, säger Kent Eriksson, ambassadör för SMC Norrbotten.
Vid SMC:s årsmöte i Borlänge på lördagen krävde medlemmar att riksorganisationen agerar mot den lista som läckt ut. Den innehåller 30 punkter med åtgärder som Trafikverket föreslår för att "öka motorcyklisters trafiksäkerhet".
Hastighetsspärr
Bland förslagen finns exempelvis, hastighetsregulator för att spärra maxhastigheten till 130 km för MC, kraftigt höjda böter, och indraget körkort om någon kör mer än 20 kilometer för fort. Trafikverket vill också införa ägaransvar för MC. Det skulle betyda att om två i en familj kör samma cykel kan den som står som ägare få körkortet indraget om den andra familjemedlemmen kör för fort med den. Dessutom ska en individs försäkringskostnader kunna lämnas över till körkortsmyndigheten för lämplighetsbedömning. Det senare, menar SMC, strider mot Sveriges grundlagar. "Förslagen, som har utarbetats av tjänstemän, strider mot svenska lagstiftningen. Enligt svensk rättstradition är att som har begått brott är den som ska straffas", menar SMC,som nu skickat brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon
Kent Eriksson anser att det är orimligt att hastighetsbegränsa motorcyklar.
– Man måste kunna köra om, säger Eriksson, som pekar på att krävs det hastighetsregulatorer på MC måste man sätta det på alla fordon.
Han säger att nu ska styrelsen för SMC Norrbotten ha ett extra möte för att gå igenom vad som hänt på årsmötet och för att diskutera Trafikverkets förslag.
– Det säger att de vill ha en dialog med oss men det blir aldrig något och det blir nog aldrig något med de här förslagen heller, säger Eriksson.
PT har också sökt SMC:s i Norrbotten ordförande Anders Jonsson.