"Vi gläds över vår nominering"

Det blev inget pris för Piteå-Tidningen i kategorin ”Årets idé" på tidningsgalan, priset gick istället till Aftonbladet. "Men vi är glada och stolta över vår nominering", säger PT:s chefredaktör Bengt Larsson. Norrbottens media vann helhetspriset Årets dagstidning.

Mats Ehnbom jublar med kollegorna på Norrbottens Media efter att ha vunnit Helhetspriset under Årets Dagstidning den 11 april 2019 i Stockholm.

Mats Ehnbom jublar med kollegorna på Norrbottens Media efter att ha vunnit Helhetspriset under Årets Dagstidning den 11 april 2019 i Stockholm.

Foto: ERIK SIMANDER/Bildbyrån

STOCKHOLM2019-04-11 22:10

Piteå-Tidningen var nominerad för ”Årets idé” i branschorganisationen TU – Medier i Sveriges årliga tävling Årets dagstidning, tillsammans med Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Juryns motivering till nomineringen löd: ”Ett lokalt samarbete byggt på ett brinnande engagemang som drivs av ortens två stoltheter tillsammans. Satsningen på att lyfta idrottare som slår ur underläge och samtidigt stärka Piteå-Tidningen blev en succé för tidningen såväl journalistiskt som ekonomiskt. Och intresset för Piteå IF:s damfotboll har aldrig varit större”.

– Det berör ett viktigt ämne som jämställdhet och att vi tillsammans stärker hela bygden, kommenterade Bengt Larsson när nomineringen blev känd.

På torsdagsskvällen fanns han på plats på galan tillsammans med flera PT-medarbetare, bland andra PT:s sportchef Per Sandberg och videoreporter/fotograf Jens Ökvist.

I samma kategori som Piteå-Tidningen var också Svenska Dagbladet och Aftonbladet nominerade och det var Aftonbladet som till slut fick motta priset för "Årets idé".

– Men det kändes kul och hedrande att stå på scenen med Aftonbladet och Svenska Dagbladet och representera lilla PT framför hela media-Sverige, kommenterar Bengt Larsson.

– Journalistisk, och inte minst lokal journalistik, är viktigare än någonsin i dag.

Totalt delades priser ut i sju kategorier under galan. Helhetspriset, Årets redaktion, Årets ljud och bild, Årets affär, Årets kampanj, Årets idé och Årets utvecklare.

Norrbottens Media utsågs till Årets dagstidning – helhetspriset – i konkurrens med Dagens Nyheter och Öst Media.

Juryns motivering löd: "Detta numera helt samkörda mediehus har under de senaste tre åren gått från minskande kassa till en på över 100 miljoner, från knappt synlig vinst till 25 miljoner och från sjunkande total upplaga till svagt stigande. 2018 var det mest framgångsrika året någonsin. Och framgångarna firas gemensamt på torsdagarna. I dag är det firartorsdag: Årets helhetspris går till Norrbottens Media!"

Grattis säger vi till Norrbottens media!

Årets Vinnare

Årets Dagstidning – Helhetspriset: Norrbottens Media

Årets Redaktion: Östersunds-Posten

Årets Ljud & Bild: Aftonbladet Podcast

Årets Affär: Bonnier News Brand Studio

Årets Kampanj: Svenska Dagbladet och Schibsted Sales & Inventory – Klimatutmaningen

Årets Idé: Aftonbladet och Maktens kvitton

Årets Utvecklare: Karin Skogh, Expressen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!