Thomas byggde mc med världsmästaren
Hans ambition var att lära sig svetsa. Nu har ex-pitebon Thomas Lindberg byggt en motorcykel tillsammans med världsmästaren i mc-bygge, Stellan Egeland. Den här helgen tävlar deras skapelse i EM i Custom Bike Building i Tyskland, och i augusti väntar VM i USA.
Motorcykeln som Thomas Lindberg byggt tillsammans med Stellan Egeland är navstyrd, vilket innebär att den saknar framgaffel. Trots att den högteknologiska Harriern är extrem på många sätt, är den byggd för att vara en vanlig brukshoj.
Foto: Josef Thornér
- Jag ville komma in på en verkstad och lära mig svetsning den vägen, berättar han.
Thomas tog kontakt med mc-byggaren Stellan Egeland.
- Jag erbjöd mig att jobba gratis kvällar och helger, och efter att vi träffats och snackat om saken så fick jag börja hjälpa till i hans verkstad. Jag har gått under namnet "pryon".
Mästerskapsprojekt
Stellan Egeland är inte vilken mc-byggare som helst. Han har ställt upp i två världsmästerskap i Custom Bike Building. 2006 kom han trea, och 2007 blev han världsmästare. Thomas Lindberg blev snart involverad i Egelands Harrier-projekt, ett mc-bygge med avsikt att delta i både EM och VM i Custom Bike Building 2009.
- Jag har kapat, slipat, bankat, böjt och polerat, hjälpt till att bygga delar och kommit med idéer, berättar Thomas.
Hans huvudansvar har dock varit elsystemet.
- Originalmotorcykeln har ett mer avancerat elsystem än en splitter ny bil, kabelstammen är tjock som en falukorv. Jag har klippt av kabelstammen och dragit ny el.
Handbyggda delar
Det är en BMW R 1200 S som utgjort grunden för custombygget, men det är bara motorn och drivlinan som är kvar från den ursprungliga motorcykeln. Allt annat på Harriern är handbyggt.
- Det finns ingenting som är beställt i någon katalog, utan varenda del är byggd för hand. Det enda vi inte har gjort själva i Stellans verkstad är bromsarna och navstyrningen, de kommer från ett företag som har tillverkat dem speciellt för Harriern.
Saknar framgaffel
Det mest utmärkande draget för motorcykeln är just att den är navstyrd, och följaktligen saknar framgaffel.
- Med navstyrning har man full justeringsmöjlighet, och får bättre köregenskaper än med en traditionell motorcykelgaffel. I övrigt märker man ingen skillnad när man kör.
Ett annat utmärkande drag är de två luftintagen, scoopen, som monterats så att de ser ut att vara en del av tanken, och som gett upphov till motorcykelns namn.
- Scoopen är inspirerade av det engelska stridflygplanet Harrier, som är känt för sina stora luftintag.
Byggd för att köras
Trots att mc:n ser extrem ut, är den byggd för att vara en vanlig brukshoj.
- Den är fullt körbar och ska inte stå i en utställningslokal. Den är byggd för att tilltala människor som vill ha en specialbyggd motorcykel, men inte gillar chopper.
Thomas Lindberg jobbar som reklamproducent på ett musikteknologiföretag i Stockholm. Mc-bygget genomfördes på kvällar och helger under ett par intensiva månader i höstas.
- Stellan har lagt ner ungefär 600 timmar på att bygga hojen, och jag har väl lagt ner ungefär 300 timmar.
Redo för tävling
Snart får Stellan och Thomas besked om hur deras motorcykel står sig i internationell konkurrens. Den 28-29 mars deltar Harriern i Europamästerskapen i Custom Bike Building i Mainz i Tyskland. Och den 2-5 augusti är det dags för VM i Custom Bike Building i Sturgis, South Dakota.
- Det ska bli kul, men jag tror inte att Stellan är lika säker på vinst den här gången. Visserligen finns det knappast någon hoj som slår Harriern rent byggtekniskt, men det är svårare att vinna när det inte är en chopper, säger Thomas Lindberg.
FAKTA Harrier
Harriern är en navstyrd, högteknologisk motorcykel byggd av Stellan Egeland med assistans av Thomas Lindberg.
Motor, växellåda, koppling, baksving, bakhjul och framhjul kommer från en BMW R 1200 S. Motorns prestanda är oförändrad.
Navstyrningen har utvecklats av företaget ISR, som även tillverkat styrkronorna, handreglagen, framnavet och bromsarna samt modifierat framfälgen.
På tanken sitter två luftintag, scoop, som förser utrymmet mellan kolfibersadeln och ljuddämparen med en luftström för att hålla sätestemperaturen nere. Baklyse och blinkers, som är inbyggda i ljuddämparen, får sin kylning från samma luftström.
Motorcykeln är uppkallad efter det engelska stridsflygplanet Harrier, som kan lyfta vertikalt och vars utmärkande drag är de stora luftintagen.
Motor, växellåda, koppling, baksving, bakhjul och framhjul kommer från en BMW R 1200 S. Motorns prestanda är oförändrad.
Navstyrningen har utvecklats av företaget ISR, som även tillverkat styrkronorna, handreglagen, framnavet och bromsarna samt modifierat framfälgen.
På tanken sitter två luftintag, scoop, som förser utrymmet mellan kolfibersadeln och ljuddämparen med en luftström för att hålla sätestemperaturen nere. Baklyse och blinkers, som är inbyggda i ljuddämparen, får sin kylning från samma luftström.
Motorcykeln är uppkallad efter det engelska stridsflygplanet Harrier, som kan lyfta vertikalt och vars utmärkande drag är de stora luftintagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!