"Tåget håller på att gå - regeringen måste agera"
Vem ska betala? Och hur ska Norrbotniabanan finansieras? Banverket vill inte prioritera projektet och nu kräver banans förespråkare en lånefinansiering.- Tåget håller på att gå. Nu måste regeringen agera, säger s-riksdagsmannen Ibrahim Baylan.
Industrin, här representerade av Erik Lindbäck, vd för Lindbäcks Bygg, vill ha en järnväg. Peter Roslund (till höger) tror dock att projektet måste finansieras av staten och inte av näringslivet.
Foto: Torbjörn Carlsson
Stockholm i onsdags för en hearing om Norrbotniabanan. Ett möte där nog de allra flesta närvarande redan sjunger järnvägsprojektets lov. Men från regeringens håll var intresset noll. Vare sig politiker eller tjänstemän fanns på plats.
- Till hösten landar frågan på regeringens bord. Banan har högsta prioritet och kommer den inte med blir jag orolig, säger centerriksdagsmannen Stefan Tornberg ursäktande.
Vägrar acceptera
Hans partikollega Sven Bergström, som sitter i trafikutskottet, konstaterar att det inte finns något utrymme i budget och heller ingen enighet i regeringen om någon annan form av finansiering. Den formen handlar om statliga lån till projektet.
- Kommunerna i Norrbotten och Västerbotten är villiga att förskottera 250 miljoner till järnvägsplanen. Vi vägrar acceptera att Norrbotniabanan står utanför Banverkets planering fram till 2021. De tre miljarder som behövs för första etappen, Piteå-Skellefteå, kan staten låna upp, säger Lorentz Andersson, ordförande i Norrbotniabanan AB.
Det brådskar
Det finns röster som menar att om nu industrin så gärna vill ha järnvägen så kan de väl satsa pengar i projektet. Men det är knappast realistiskt.
- Det är staten som via skattsedeln ska stå för infrastrukturen. Industrin ska betala för transporterna, anser Peter Roslund,
kommunalråd i Piteå.
Och det är brådskande. Det är "nu" som gäller.
- Det är tuffa tider, jobbkris och tungt för industrin, men det går över och då ska vi vara rustade. Har vi verkligen råd att inte göra den här investeringen?
Pengarna ska fram, det är alla ense om, och kanske är det låne-finansiering som är enda vägen.
- Så måste det bli. Det finns inte en chans i helsike att Norrbotniabanan får plats inom banverkets nuvarande plan och ramar. Det är upp till politikerna att agera, säger banverkets styrelseordförande, Mats Hult.
Regeringen har bollen, men ingen finns på plats i andra kammaren. På väg därifrån möter jag finansminister Anders Borg med följe på Drottninggatan. Vad de vill får vi veta i höst.
FAKTA Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är den planerade järnvägen mellan Umeå och Luleå.
Järnvägen kan ses som en förlängning av Botniabanan.
Till skillnad från den nuvarande stambanan som går i inlandet är tanken att järnvägen ska ha en kustnära dragning och därmed passera Robertsfors, Skellefteå, Piteå, och Luleå. Den blir cirka 270 kilometer lång.
Norrbotniabanegruppen är numer ett aktiebolag där bland andra landstingen i Norrbotten och Västerbotten samt ett antal kommuner har tecknat aktier i.
Järnvägen kan ses som en förlängning av Botniabanan.
Till skillnad från den nuvarande stambanan som går i inlandet är tanken att järnvägen ska ha en kustnära dragning och därmed passera Robertsfors, Skellefteå, Piteå, och Luleå. Den blir cirka 270 kilometer lång.
Norrbotniabanegruppen är numer ett aktiebolag där bland andra landstingen i Norrbotten och Västerbotten samt ett antal kommuner har tecknat aktier i.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!