Stark kritik från den tunga industrin
Industrimannen Carl Bennet är kritisk till politikernas ambitionsnivå för svensk infrastruktur. Han tycker att det saknas mod och vilja.- Det satsas alldeles för lite.
Industrimannen Carl Bennet tycker att det satsas alldeles för lite på infrastruktur i Sverige och han kritiserar politikerna för att sakna vilja och mod. Här diskuterar han med Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd för Företagarna.
Foto: Torbjörn Carlsson
- Regeringen måste höja ribban. I dag är den politiska ambitionsnivån alldeles för låg. Om vi inte vågar satsa på infrastrukturen så kommer Sverige att hamna på efterkälken.
Tillsammans med utbildning och forskning pekar Carl Bennet ut infrastruktursatsningar som det absolut viktigaste för näringslivet.
- Byggandet av Norrbotnia-banan är nyckeln för den tunga industrin i norr. Det skulle ge oss nödvändig konkurrenskraft med industrin i övriga Europa, säger Carl Bennet.
Finns behov
Erik Lindbäck, vd för Lindbäcks Bygg, konstaterar att han leder ett företag som bygger husmoduler i Piteå. Merparten, 80 procent, av det som byggs transporteras ner till Mälardalen och målet är att fördubbla omsättningen fram till 2020.
- Vi behöver goda transportmöjligheter, men i dag är tyvärr inte järnvägen något alternativt. Istället rullar det 15 långtradare i veckan.
För Umeå Energi skulle tillkomsten av Norrbotniabanan innebära betydande besparingar och ett stort steg mot minskad klimatpåverkan.
- Vi producerar klimatvänlig fjärrvärme och då måste vi också få förutsättningar att ordna klimatvänliga transporter till och från anläggningen på Dåvaområdet, anser Mikael Berglund, styrelseordförande för Umeå Energi.
Lorentz Andersson, ordförande för Norrbotniabanan AB, pekar på vikten av att få övriga Sverige att förstå att Norrbotniabanan inte är ett glesbygdsprojekt utan en transportled av största vikt för den svenska exportindustrin.
Länken saknas
Haparandas kommunalråd, Sven-Erik Bucht, undrar lite syrligt om inte Sverige vill ha kontakt med marknaden i Finland och Ryssland. Heller! För nog är det förbryllande att Haparandabanan byggs, liksom Botniabanan upp till Umeå, men där emellan saknas det en länk - Norrbotniabanan.
- Som att bygga en bil, men hoppa över motorn, tycker Per-Ola Eriksson, landshövding i Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!