SMS slår vykort

Sms har i det närmaste slagit ut vykort när det gäller att hålla kontakt med de anhöriga under utlandssemestern. 66 procent av svenskarna skickar sms. 31 procent skickar vykort, men bara fem procent skickar till ett flertal personer.

Allt färre skriver vykort – nu är det SMS som gäller.

Allt färre skriver vykort – nu är det SMS som gäller.

Foto:

Stockholm2015-07-28 14:40

Det visar en undersökning Novus opinion gjorde i våras bland 1117 personer på uppdrag av reseföretaget Ticket. De ingår i Novus så kallade Sverigepanel.

Ticknets marknadschef Mikael Capil konstaterar att vykort är nuförtiden ett ovanligt inslag i svenska brevlådor. 2009 gjordes en liknande undersökning. Då fick Ticket in 4 389 svar där 73 procent angav att de skickade hem flera vykort. Nu anger fem procent av svenskarna att de skickar ett flertal vykort på semestern. 26 procent skickar ett eller ett par vykort.

– Vi gör den här typen av reseundersökningar två gånger per år, under vår och höst, säger Mikael Capi.

Mest populära sättet att hålla kontakten under resan idag är sms (66 procent), följt av telefonsamtal (41 procent), och uppdatering av sociala medier (32 procent). WiFi på hotell och kaféer på resmålen har skyndat på utvecklingen och skapat nya sätt att hålla kontakt.

Skillnaderna är stora mellan olika åldersgrupper. SMS är populärt för alla åldrar, men unga resenärer, 18–29 år, använder Instagram och uppdatering av sociala medier. De som är 50-65 år ringer telefonsamtal, e-postar och skickar vykort oftare än den genomsnittliga svensken anger Ticket i ett pressmeddelande.

Topplista - Så håller vi kontakten:

1. SMS, 66 procent.

2. Telefonsamtal, 41 procent.

3. Uppdatering på sociala medier, 32 procent.

4. Skickar ett eller ett par vykort, 26 procent.

5. E-post, 22 procent.

6. Bilder på instagram, 16 procent.

7. Skickar ett flertal vykort, 5 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!