Skoda Roomster är en äkta skogsmulle
Nästan fyrkantiga Skoda Roomster mottogs som en smart och praktisk bilnyhet när den kom för tre år sen. I våras kom Scout-versionen med skärmbreddare och diverse påhäng som gav sken av en viss kompetens också vid sidan av vägen. Men skenet bedrog. Först nu kommer den riktiga skogs-mullen - döpt efter snömannen Yeti.
Förarplatsen är i princip densamma som i Octavia men designavdelningen har filat på detaljerna.
Foto: Rolf Gildenlöw
Motorer, växellådor, hjulupphängningar, fyrhjulsdrivningssystem, elektronik: allt är välkänt och välbeprövat. Bland annat i fyrhjulsdrivna Octavia Scout.
Flexibel och rymlig
Produktionsbilen blev inte fullt lika kantig som 2005 års koncept-Yeti men ser fortfarande kompakt och lite tuff ut. Och precis som när det gäller övriga modeller från Skoda är också Yeti skickligt disponerad och överraskande rymlig trots de relativt snålt tilltagna yttermåtten. Dessutom är hela inredningen flexibel och bagageutrymmet välförsett med öglor och lastförankringskrokar. Baksätet kan inte bara fällas, det kan också flyttas i sidled och det kan lyftas ur helt och hållet om du vill göra om Yeti till en skåpbil. Och apropå krokar - dragkrok är standard i den fyrhjulsdrivna versionen. Den svenska impor-tören tror också att de flesta köparna kommer att välja fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdrivningssystemet kommer från svenska Haldex och är i sin senaste version mycket kompetent. Jag körde utan minsta besvär upp till toppen av Hammarbybacken i Stockholm (93 meter) - inte bilvägen utan via slalombacken. Och sen samma väg ner.
Buller från hjulen
På provbilen sitter breda lågprofildäck (225/50) som ju egentligen inte alls passar på den här biltypen. De bullrar och ger en stötig gång. 60-profil är standard och skulle jag köpa bilen skulle jag nog gå upp ett hack till och få en mycket mer komfortabel bil med ännu bättre egenskaper på dåligt underlag.
Två bensinmotorer på 105 respektive 160 hästkrafter och tre dieselmotorer på 110, 140 och 170 hästkrafter finns att välja mellan. Den minsta bensinaren finns bara med framhjulsdrivning och även 110-hästarsdieseln går att beställa med framhjulsdrivning. I övrigt är det fyrhjulsdrivning som gäller.
Än så länge finns det bara manuella växellådor att få till Yeti, med något undantag sexstegade, men i vår går det även att beställa bilen med DSG-låda.
Enklaste tvåhjulsdrivna Yeti kostar 179 900 kronor och den fullutrustade fyrhjulsdrivna med 170 hästkrafter stannar på 286 900 kronor.
Bildtext 1-3: Skoda Yeti- en riktig skogsmulle.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 4-7: Skoda Yeti är döpt efter snömannen och kvalar in bland årets fräckaste bilnyheter. Byggd på i princip samma plattform som Octavia Scout och med mycket kompetent fyrhjulsdrivning.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 8: Förarplatsen är i princip densamma som i Octavia men designavdelningen har filat på detaljerna.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 9: Tryck på knappen off road så tar sig Skoda Yeti imponerande lätt fram även vid sidan av vägen. I systemet ingår också down hill assist, som automatiskt tar dig nerför en brant och hal backe. Släpp broms- och gaspedal så sköter bilen resten själv.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 10: Breda lågprofildäck ser kanske tufft ut och är bra på autobahn, men på svenska vägar orsakar de buller och dålig komfort. Välj en högre profil.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 11: Den automatiska DSG-växellådan kommer först i vår. Tills dess är det sex manuella växlar som gäller.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 12: I bagageutrymmet finns det massor av möjligheter att förankra lasten. Baksätet kan fällas, flyttas eller helt lyftas ur.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 13: 93 meter upp till Hammarbybackens topp i Stockholm. Samma väg upp som slalomåkarna brukar ta ner.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 14:Nissan Qashqai 2,0 DCI 4x4.
Foto: Nissan
Bildtext 15:Kia Sportage 2,0 CRDI 4WD.
Foto: Kia
Bildtext 16:Toyota RAV4 2,2 D-4D.
Foto: Toyota
//bilder:11
FAKTA Skoda Yeti TDI 4x4
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 545
Max släpvagnsvikt (kg) 2 000
Drivning 4x4
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 968
Maxlast (kg) 545
PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 140
Vridmoment (Nm/varv) 320/1 750
CO2 (g/km) 159
0-100 km/t på (sek) 9,9
Vändcirkel (m) 10,3
KOMFORT: 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/20/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 510-1 760
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrohydraulisk
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 9
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja (huvudairbags på ytterplatserna)
EKONOMI: 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 256 400
Skatt (kr) 3 921
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,61
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/10
RESERVDELAR
Avgassystem (kr utom kat) 4 420
Strålkastarglas/insats (kr) 2 335 (komplett)
PLUS
Hög standardutrustning (med bland annat dragkrok). Bra 4x4-system.
MINUS
Mycket vägbuller från hjulen. Stötig gång.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Nissan Qashqai 2,0 DCI 4x4
239 000 kronor.
Billigare än Yeti. Starkare motor. Mindre utrymmen. Finns i längre version.
Kia Sportage 2,0 CRDI 4WD
254 900 kronor.
Starkare och törstigare än Yeti. Rymligare baksäte. Mindre bagageutrymme.
Toyota RAV4 2,2 D-4D
268 600 kronor.
Starkare motor men lika snål som Yeti. Rymligaste bagageutrymmet.
Tjänstevikt (kg) 1 545
Max släpvagnsvikt (kg) 2 000
Drivning 4x4
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 968
Maxlast (kg) 545
PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 140
Vridmoment (Nm/varv) 320/1 750
CO2 (g/km) 159
0-100 km/t på (sek) 9,9
Vändcirkel (m) 10,3
KOMFORT: 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/20/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 510-1 760
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrohydraulisk
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 9
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja (huvudairbags på ytterplatserna)
EKONOMI: 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 256 400
Skatt (kr) 3 921
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,61
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/10
RESERVDELAR
Avgassystem (kr utom kat) 4 420
Strålkastarglas/insats (kr) 2 335 (komplett)
PLUS
Hög standardutrustning (med bland annat dragkrok). Bra 4x4-system.
MINUS
Mycket vägbuller från hjulen. Stötig gång.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Nissan Qashqai 2,0 DCI 4x4
239 000 kronor.
Billigare än Yeti. Starkare motor. Mindre utrymmen. Finns i längre version.
Kia Sportage 2,0 CRDI 4WD
254 900 kronor.
Starkare och törstigare än Yeti. Rymligare baksäte. Mindre bagageutrymme.
Toyota RAV4 2,2 D-4D
268 600 kronor.
Starkare motor men lika snål som Yeti. Rymligaste bagageutrymmet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!