Seat Exeo har mycket av Audi kvar

Drygt 1 200 långtradare behövdes för att flytta maskiner och pressverktyg från Ingolstadt i Tyskland till Martorelli i Spanien. Så det var väl inte precis över en natt som gamla Audi A4 blev nya Seat Exeo. Men det var kostnadseffektivt. Nu kommer Exeo också som Avant, förlåt kombi, och kan bli en tuff utmanare i kombilandet Sverige.

När den förra generationens Audi A4 Avant togs ur tjänst flyttades i princip hela fabriken till Spanien. Bilen fick ny front och nya baklyktor - och ett nytt namn. Seat Exeo Kombi. Och så fick den en angenämare prislapp.

När den förra generationens Audi A4 Avant togs ur tjänst flyttades i princip hela fabriken till Spanien. Bilen fick ny front och nya baklyktor - och ett nytt namn. Seat Exeo Kombi. Och så fick den en angenämare prislapp.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm2009-10-08 06:00
När svensken väljer kombibil blir det förstås oftast en Volvo eller en Saab, men drömbilen är för många ändå en Audi Avant. Det som stått i vägen har varit prislappen eller ett för magert tjänstebilsavtal.
Nu finns chansen att köpa en Audi A4 Avant 25 000 kronor billigare. Fast under ett annat namn - Seat Exeo Kombi. Kanske en inte helt riktig jämförelse eftersom Exeo Kombi är baserad på förra generationens Audi A4 Avant, som pensionerades för ett par år sen. Men Exeo är ändå 10 000 kronor billigare än vad A4 Avant var då. Dessutom har Exeo fått den nya TDI-motorn med common rail.
Lika trång som A4
Exeo betyder pånyttfödd. Ett passande namn på en tysk favorit som återuppstått i diskret omsydd kostym.
I alla väsentliga delar är Seat Exeo Kombi samma bil som förra generationens Audi A4 Avant. Och som de flesta bilmodeller var säkert förra upplagan av Audi A4 som bäst när den lades ner vilket bör garantera att Seat Exeo är en färdigutvecklad bil redan från start. Inte lika kul att köra som nya Audi A4, som är mindre framtung, men givetvis en suverän vägvagn för långa resor. Den största nackdelen som följt med från Ingolstadt börjar just bakom nacken på föraren. Exeo är nämligen lika trång som Audi A4.
I vår provbil sitter alltså VW-koncernens nya 2,0-liters diesel med common rail, som går att få med antingen 143 eller 170 hästkrafter, men i programmet finns även två välkända bensinmotorer från husbondens lagerhyllor - 1,8T och 2,0 TSI.
Mycket Audi
Utvändigt har spanjorerna gjort sitt bästa för att dölja de tyska kännetecknen men i princip har de bara bytt grill, strålkastare och baklyktor. På insidan har ventilationsgluggarna på instrumentpanelen gjorts runda i stället för rektangulära men i övrigt är det Audi för hela slanten. 30 procent av delarna är visserligen utbytta enligt PR-avdelningen men då handlar det nog mest om plastbitar, skruvar och muttrar. Och presumtiva köpare ser nog helst att det ändrats så lite som möjligt.
Helst hade nog de flesta velat att även Audis emblem suttit kvar.
Seat Exeo har ännu inte krocktestats av Euro NCAP, men när den hette Audi A4 fick den fyra stjärnor.

Bildtext 1-3:När den förra generationens Audi A4 Avant togs ur tjänst flyttades i princip hela fabriken till Spanien. Bilen fick ny front och nya baklyktor - och ett nytt namn. Seat Exeo Kombi. Och så fick den en angenämare prislapp.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 4-5: Från sidan går det knappast att skilja nya Seat Exeo Kombi från gamla Audi A4 Avant.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 6: En annan ratt och runda ventilationsgluggar i stället för rektangulära, men i övrigt känns förarplatsen igen från Audi A4 Avant.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 7: VW-koncernens 2,0-litersdiesel har numera common rail vilket gör Seat Exeo TDI tystare och snålare än när bilen hette Audi A4.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 8-9: Med belysningsknappen i autoläge lyser så kallat färdljus även dagtid. I Sverige lärde vi känna det som varselljus redan för 30 år sen. I mörker tänds halvljuset automatiskt.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 10: Även bagageutrymmet med sitt lastförankringssystem känner vi igen från Audi A4 Avant.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 11-12: Mycket av inredningen påminner om Audi.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 13: Volvo V50 2,0D
Foto: Volvo
Bildtext 14: VW Passat Variant TDI 140
Foto: Volkswagen
Bildtext 15: Saab 9-3 1,9 TiD Kombi
Foto: Saab
//bilder:10
FAKTA Seat Exeo ST Kombi 2,0 CR 40
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 560
Max släpvagnsvikt (kg) 1 600
Drivning Fram
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 968
Maxlast (kg) 485
PRESTANDA: 8 av 10 poäng
Effekt (hk) 143
Vridmoment (Nm/varv) 320/1 750
CO2 (g/km) 149
0-100 km/t på (sek) 9,2
Vändcirkel (m) 11,2
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 442/1 185
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elhydraulisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 8
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 7 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 264 900
Skatt (kr) 3 449
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,57
Serviceintervaller (mil/år) 6 000/3
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR:
Avgassystem (kr, utom kat) 3 297
Strålkastarglas/insats (kr) 2 620
PLUS
Väl beprövad teknik i nya tuffa kläder. Råstark dieselmotor.
MINUS
Tveksamt andrahandsvärde. Känns aningen gammal.
De tre vassaste konkurrenterna
Volvo V50 2,0D
240 900 kronor.
Belgisk tjänstebilsfavorit, men trång och snart mogen för Volvos museum.
VW Passat Variant TDI 140
258 500 kronor.
Halvsyskon till Exeo. Likadan motor, fast tvärställd. Mycket rymligare.
Saab 9-3 1,9 TiD Kombi
256 900 kronor.
Svensk favorit byggd på tysk plattform och med italiensk dieselmotor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om