Persbrandts favoritbil slår det mesta

Nissan GT-R är den mest kompetenta bil som jag hittills kört. På bana. Det vågar jag påstå trots att jag inte är någon expert på sportbilar. Och mer kompetenta förare än jag har konstaterat samma sak, bland annat genom att knäcka Porsches varvrekord på Nürburgring, som innehades av en nästan tre gånger så dyr GT2.

Världens vassaste serietillverkade sportbil. Nissan GT-R är - trots sitt format och sin höga matchvikt - ohyggligt snabb och lättfotad. Bilen innehar banrekordet på den klassiska nordslingan på tyska Nürburgring.

Världens vassaste serietillverkade sportbil. Nissan GT-R är - trots sitt format och sin höga matchvikt - ohyggligt snabb och lättfotad. Bilen innehar banrekordet på den klassiska nordslingan på tyska Nürburgring.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm2009-08-20 06:00
Bara ett enda exemplar av Nissan GT-R fanns tillgängligt i Sverige för provkörning under några sommarveckor. Så den svenske importören manade mig gång på gång till försiktighet och att hålla ordentlig koll på temperaturer i
motor och transmission. För säkerhets skull hade de också hyrt in sig på ett flygfält. Det enda som gick att köra sönder var plastkoner.
Strax innan jag vred om startnyckeln fick jag dock veta att bilen just var såld och att köparen var på väg. Bäst att passa sig, med andra ord.
Gasa mer
Som tur var hann jag bränna flera varv på banan innan jag ställdes öga mot öga med nye ägaren - Mikael Persbrandt! Han konstaterade att ekipaget behövde fyra nya däck och tog sedan över ratten - jag valde att flytta över till passagerarstolen. Och tro mig, den skådisen behöver ingen stuntman för bilkörningsscenerna!
Det finns sportbilar med fler hästkrafter, mer vridmoment och lägre matchvikt än GT-R. Flera av dessa är också snabbare - åtminstone så länge det går rakt fram. Men frågan är om någon annan biltillverkare har lyckats så väl med att få alla bitarna att jobba så effektivt tillsammans när det svänger.
Så länge man inte fegar i kurvorna går bilen som på räls, trots ruggigt höga hastigheter. När antisladdsystemet tillåter bakvagnen att drifta en aning är det bara att kliva på gaspedalen ännu mer så suger alla fyra drivhjulen tag i underlaget igen. Under förutsättning att du ställt transmission, chassi och ESP i R-läge förstås. Men du får aldrig koppla ur ESP - då upphör nämligen bilens garantier att gälla av den enkla anledningen att GT-R då blir alldeles för brutal att köra. Och eftersom allt som föraren gör registreras i bilens svarta låda är det inte läge att fuska.
Dyr att äga
V6-motorn är överladdad med två turboaggregat och de 485 hästarna tar dig, med hjälp av en dubbelkopplingsväxellåda, till 100 kilometer i timmen på 3,5 sekunder (toppfarten anges till 310 kilometer i timmen). Betänk då att GT-R väger drygt 1,8 ton!
GT-R byggs i Nissans anläggning i Tochigi i Japan av en liten och specialutbildad grupp montörer. Bara några få utvalda experter får plocka ihop motorerna eftersom toleranserna är mycket mindre än hos normala motorer.
Till Sverige kommer 40 bilar inom loppet av två år. Alla är förbeställda. Tecknar du en order i dag så får du bilen först 2012.
Jämfört med andra supersportbilar är Nissan GT-R billig. Men man ska ju ha råd att leva med den också. Den kräver exempelvis service två gånger om året och reservdelarna är svindyra.
Persbrandt har nog råd. Men jag borde kanske ringa och kolla om han lyckades slå sitt personbästa (8:15 minuter) på Nürburgrings drygt två mil långa nordslinga, som han satte med sin Porsche GT3. Det var nämligen hans första mål med den nya bilen.
FAKTA Nissan GT-R
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om